نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 356
زندگى است و هم عاملى براى رشد و تعالى معنوى و بروز فضايل انسانى.
در حقيقت، مال نيز يك ابتلا و آزمونى است كه انسان به وسيله آن مىتواند خير دنيا
و آخرت را به دست آورد. پيشتر در بحث رشد توحيدى در تقديرها، به طور كلّى اشاره
كرديم كه همه تقديرهاى خداوند متعال، مبتنى بر خير است و اين خير، در رشد توحيدى
انسان است. در اين بحث، وجه خير بودن مال در رشد مادى و معنوى انسان، بررسى خواهد
شد. در متون دينى، به امورى در اين باره پرداخته شده كه در ادامه، به مهمترين
آنها اشاره مىكنيم.
يك.
قوام دين و دنيا
در
قرآن كريم، تصريح شده كه مال، مايه قوام زندگى است[1312]
و در روايات، از آن به عنوان بهترين ياور براى آخرت،[1313]
عاملى براى خوددارى از ستمكارى،[1314] گوارايى زندگى،[1315]
حفظ آبرو،[1316] و پرداخت قرض و كمك به
خويشاوندان[1317] ياد شده است.[1318]
همچنين در روايات اسلامى، مال را به عنوان عاملى براى شرافت دنيا معرفى نمودهاند.[1319]
از سوى ديگر، در روايات اسلامى، از مال، به عنوان بهترين ياور در تقواپيشگى ياد
شده است.[1320] پيامبر اكرم (ص) برخوردارى
از مال و تأمين روزى را
[1313]. امام صادق( ع): نِعمَ
العَونُ عَلَى الآخِرَة؛ الدُّنيا( الكافى، ج 5، ص 72، ح 8 و 9 و ص 73، ح 14 و 15؛
كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 156، ح 3567).
[1314]. امام صادق( ع): غِنىً
يحجُزُك عَنِ الظُّلمِ خَيرٌ مِن فَقرٍ يحمِلُك عَلَى الإِثمِ( الكافى، ج 5، ص 72،
ح 11؛ تهذيب الأحكام، ج 6، ص 328، ح 904؛ كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 166، ح
3614).
[1316]. ر. ك: توسعه اقتصادى بر
پايه قرآن و حديث، ج 1، ص 80( صيانة الوجه).
[1317]. امام صادق( ع): لا
خَيرَ فى مَن لا يحِبُّ جَمعَ المالِ مِن حَلالٍ؛ يكفُّ بِهِ وَجهَهُ، ويقضى بِهِ
دَينَهُ، ويصِلُ بِهِ رَحِمَهُ( الكافى، ج 5، ص 72، ح 5؛ كتاب من لا يحضره الفقيه،
ج 3، ص 166، ح 3615).
[1318]. ر. ك: توسعه اقتصادى بر
پايه قرآن و حديث، ج 1، ص 68.