نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 304
از بررسى اين نكات، به دست مىآيد كه مىتوان مجموعه اين ويژگىارا
در دو گروه تقسيم كرد: يكى داشتههاى حال (نعمت) و ديگرى نداشتههاى آرزو شده. در
بخش داشتهها، آرزو، موجب كوچكشمارى داشتهها و لذّت نبردن از آنها مىشود و در
بخش نداشتههاى آرزو شده، از يك سو موجب ناكامى و نااميدى و حسرت، و از سوى ديگر،
موجب افزايش دامنه آرزو، و از سوى سوم، سبب افزايش درد و رنج مىگردد.
اكنون
با توجّه به مجموعه اين اطلاعات طبقهبندى شده مىتوان به توضيح رابطه پرداخت و
چرايى آن را تبيين كرد. همان گونه كه مشاهده شد، آرزوهاى دور از دو جبهه به انسان
زيان مىزند: يكى داشتهها و ديگرى نداشتهها. بخش داشتهها سبب مىشود كه انسان
آنچه را كه دارد، كوچك و بىاهميت بشمارد و در نتيجه، احساس محروميت كند و كسى كه
احساس محروميت كند، از زندگى، ناراضى خواهد شد. از سوى ديگر، انسان از لذّت بردن از
نعمتهاى موجودش نيز محروم مىگردد و همين، سبب محروميت از نشاط و افزايش غم و
اندوه مىشود. لذا موجبات نارضايتى را فراهم مىسازد.
امّا
در بخش نداشتهها، از يك سو به دليل اين كه آرزوى دور، حدّ توقف ندارد، پيوسته
دامنه آرزو گسترده مىشود و از سوى ديگر، چون آرزوها دستنايافتنىاند، فرد در به
دست آوردن خواستههايش ناكام و نااميد و حسرتزده مىشود. با چنين وضعيتى وى هر چه
تلاش كند، جز بر درد و رنج خود نمىافزايد. لذا سطح رضامندى او كاهش مىيابد.
آرزوى
دور يا طولانى- كه در ادبيات دين، بيشتر با واژه «أمل» شناخته مىشود-، ريشه در
اميد دارد. لذا برخى لغتشناسان، امل را به معنى اميد[1104]
و انتظار[1105] دانستهاند.[1106]
اين ويژگى، گرداننده زندگى و عامل حركت انسان است. جهان با آرزو برپاست[1107]
و انسان با آرزو زندگى مىند. اگر آرزو از انسان گرفته شود، هيچ مادرى فرزند خود
را شير نمىدهد، هيچ باغبانى نهال نمىنشاند، و هيچ كار ديگرى صورت نمىگيرد. لذا
آرزو، رحمت الهى بر مردم است؛[1108] امّا مهم اين است كه اين
ويژگى از حد خارج
[1103]. غرر الحكم، ح 7304؛
عيون الحكم والمواعظ، ص 424.