responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 284

براى زندگى است. در گام بعد، بهتر است منزل، بزرگ باشد تا خانواده در رفاه زندگى كنند و آنان را از ديد نامحرم بپوشاند. البته اين، درصورت امكان است. در برخى روايات، كسى كه با وجود امكانات مالى، نسبت به تهيه خانه بزرگ اقدام نمى‌كند، به شدّت نكوهش شده است.[1047] همچنين مراد از خانه بزرگ، به اندازه بودن آن، متناسب با شرايط زندگى هر فرد است. در فرهنگ اسلامى، از اشرافيت در خانه نيز به شدّت نكوهش شده است.[1048]

7. مَركب؛ زندگى، همراه با حركت و نقل و انتقال است. لذا يكى از نيازهاى انسان، برخوردارى از وسيله‌اى مجهّز و آماده است. بر اساس روايات، وسيله بايد راهوار و چابك باشد تا فرد را به مقصد برساند و از ديگران جا نماند و او را در برآوردن نيازهاى خود و برادران ايمانى‌اش يارى دهد.

8. خدمتكار؛ در زندگى كارهاى مختلفى پيش مى‌آيد كه پرداختن به همه آنها، يا دشوار است و يا فرد را از امور مهم‌تر باز مى‌دارد. لذا داشتن خدمتكار، از امكانات زندگى است كه رنج تلاش را مى‌كاهد و براى امور مهم فراغت فراهم مى‌سازد.

9. زيبايى؛ هر چند ظاهر، معيار نخست نيست، امّا نبايد آن را ناديده گرفت. زيبايى ظاهر، يكى از نعمت‌هاى الهى است كه مى‌تواند در زندگى، نقش داشته باشد.

طبقه دو: امكانات غير مادى‌

امكانات غير مادى، در چند سطح قابل بررسى اند كه در ادامه به آنها مى‌پردازيم.

سطح نخست‌

سطح نخست، بخشى از امكانات است كه ماهيتى مادى ندارند و درحقيقت، مكمّل بُعد مادى زندگى هستند.

1. سلامتى؛ همه امكانات زندگى، وقتى لذّت‌بخش خواهد بود كه فرد سالم بوده و امكان استفاده از آنها را داشته باشد. بدون سلامتى، هيچ ثروتى لذّت بخش نخواهد بود. لذا يكى از نيازهاى انسان، سلامتى است.

2. امنيت؛ وقتى مى‌توان زندگى آرام و راحتى داشت كه «امنيت» برخوردار باشد. در شرايط ترس و ناامنى، لذّت از زندگى، بى‌معنا خواهد بود. لذا ايمنى از شرّ دشمنان آشكار و پنهان، از نعمت‌هاى زندگى است.


[1047]. امام كاظم( ع) براى يكى از موالى خود، خانه‌اى خريد و از او خواست كه به آن جا نقل مكان كند و فرمود:« خانه تو كوچك است»؛ امّا با كمال تعجب، وى با اين بهانه كه اين خانه را پدرم برايم ساخته است، از رفتن به منزل جديد اعلام امتناع كرد! امام( ع) در پاسخ وى فرمود:« اگر پدر تو نابخردى كرده است، تو هم بايد مثل او باشى؟!»( الكافى، ج 6، ص 525؛ المحاسن، ج 2، ص 611).

[1048]. براى مطالعه بيشتر، ر. ك: رضايت از زندگى، ص 167( خانه‌اى به اندازه نياز).

نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس    جلد : 1  صفحه : 284
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست