نااميدى
از مردم را آشكار] و زياد [كن كه اين، توانگرى است، و درخواست از آنان را كاهش ده
كه اين، فقر حاضر است.
از
عيسى (ع) نيز نقل شده كه به حواريون خود فرمود: شما از پادشاهان، توانگرتريد.
حواريون پرسيدند: چگونه؟! ايشان فرمود: «لأنّكم لا تطلبون، و هم
فى الطلب؛[887] زيرا شما
در تكاپوى طلب نيستيد و آنان در پى طلب اند».
همه
اين نشانهها، مربوط به مفهومى است كه در ادبيات دين از آن به عنوان «قناعت» ياد
مىشود. قناعت نسبت به امور مادى، موجب بىنيازى درونى مىگردد. اين موضوع را در
مباحث بعدى، بررسى خواهيم كرد.[888]
آخرتگروى،
راه غناى درونى
در
روايات تصريح شده كه اهتمام به آخرت، عاملى براى رسيدن به احساس غنا و بىنيازى
درونى است. پيامبر خدا (ص) در اين باره مىفرمايد:
من
كانت نيته الآخرة جعل اللَّه تبارك وتعالى غناه فى قلبه، وأتته الدنيا وهى راغمة.[889]
كسى
كه نيتش آخرت باشد، خداوند، غنايش را در قلبش قرار مىدهد و دنيا به رغم ميل خود
نزد او مىآيد.
همچنين
ايشان در كلام ديگرى مىفرمايد:
مَن
أصبَحَ و أمسَى والآخِرَةُ أكبَرُ هَمِّهِ، جَعَلَ اللَّهُ له الغِنَى فى قَلبِهِ
وجَمَعَ لَهُ أمرَهُ ولَم يَخرُج مِنَ الدُّنيا حَتّى يَستَكمِلَ رِزقَهُ.