نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 196
آن بىتاب مىگردد. اين همان چيزى است كه در ادبيات دين به عنوان
«زهد» شناخته مىشود. زهد، به معناى «بىرغبتى» است،[696]
نه ترك دنيا. لذا در روايات تأكيد شده كه زهد، به معناى حرام كردن حلال دنيا و ترك
مال[697] و پوشيدن لباسهاى خشن و خردن
غذاهاى خشك[698] نيست. زهد به معناى دلبسته
نبودن است. همين معنا در روايات هم مورد توجّه قرار گرفته و زهد و رغبت، در برابر
هم به كار رفتهاند.[699]
اگر
زهد يا بىرغتبى به دنيا در فرد به وجود آيد، نه دچار حسرت در ناخوشايندىها
مىگردد و نه دچار مستى در خوشايندىها. اين بدان جهت است كه فرد زاهد، «وابسته»
نبوده و از قيد و بند دنيا «آزاد» است، از اين رو، در كش و قوسهاى زندگى، دچار
نوسانات روانى سخت نمىگردد و به همين جهت، راحت زندگى مىكند. در قرآن كريم از
اين حالت روانى مثبت، با عبارت (لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما
فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتالٍ
فَخُورٍ)[700] ياد شده و در روايات، آن را
محصول زهد دانستهاند. در روايات تصريح شده كه زهد و بىرغبتى به دنيا موجب مىشود
كه نه گرفتارىها او را دچار حسرت و افسوس سازند، و نه نعمتها و بهرههاى دنيايى،
او را دچار فرح و بدمستى سازند. امام على (ع) در اين باره مىفرمايد:
[696]. كلمه« زهد» در اصل به
معناى« اندك بودن» و« كم ارزش بودن» چيزى است و از آن جا كه اين معنا غالباً ملازم
با بىرغبتى به آن چيز است، اين كلمه در بىرغبتى نيز به كار مىرود. ابن فارس در
تبيين معناى« زهد» مىگويد: الزاء والهاء والدال أصل يدلّ على قلّة الشىء،
والزّهيد: الشىء القليل، وهو مُزهدٌ: قليل المال، وقال رسول الله( ص):« أفضل
الناس مؤمن مُزهد»، هو المقلّ. مادّة زاء و هاء و دال؛ زهد، بر اندك بودن چيزى
دلالت مىكند.« زَهيد»، يعنى چيز اندك و« مُزهد» يعنى داراى مال اندك. پيامبر خدا
فرمود:« برترينِ مردم، مؤمنِ مُزهد است»، يعنى آن كه داريى اندك دارد.
جوهرى،« زهد» را چنين معنا كرده است:
الزّهد خلاف الرّغبة ... والتَّزهيدُ فى الشىء وعن الشىء: خلاف الترغيب فيه؛
زهد، خلاف رغبت است و عبارت« ... التزهيد فى الشىء و عن الشىء» يعنى در فلان چيز
يا نسبت به آن، زهد( بىرغبتى) ورزيدن.
راغب اصفهانى در المفردات آورده
است: الزهيد: الشىء القليل و الزّاهد فيإ الشىء الراغب عنه والراضى منه بالزّهيد
أى القليل؛ زهيد: چيز اندك و« الزاهد فى الشىء» يعنى بىاعتنا به آن چيز و رضايت
دادن به اندك از آن( ر. ك: دنيا و آخرت از نگاه قرآن و حديث، ج 2، ص 25 به بعد).