نام کتاب : الگوى اسلامى شادكامى با رويكرد روان شناسى مثبت گرا نویسنده : پسنديده، عباس جلد : 1 صفحه : 123
تا كنون نقش خداباورى در رضا به صورت كلّى، مطرح شد. در ادامه،
اسنادى را بيان خواهيم كرد كه به بيان نقش خداباورى در مؤلّفههاى رضامندى
پرداختهاند.
يك.
ايمان و «شكر و صبر»
برخى
از اسناد اسلامى، مشخّصاً به بيان رابطه خداباورى با مؤلّفههاى رضامندى، يعنى شكر
و صبر پرداختهاند. امام كاظم (ع) نقل مىكند كه در يكى از جنگهاى پيامبر خدا (ص)
گروهى، خود را به ايشان عرضه داشتند. فرمود: «اينان كيان اند». گفتند: مؤمنان اند،
اى پيامبر خدا! فرمود: «ايمانشان به چه مرتبهاى رسيده است؟». گفتند: به مرتبه
شكيبايى در گرفتارى، و سپاسگزارى در آسايش، و رضا به قضا. پيامبر خدا (ص) تصريح
كردند كه اگر چنين باشد، نزديك است كه به مقام پيامبران برسند![468]
همچنين
در روايات اين بخش، ايمان به دو قسم شكر و صبر تقسيم شده است. مثلًا پيامبر خدا
(ص) مىفرمايد:
ايمان،
دو بخش است؛ نصف آن در شكيبايى است و نصف ديگر، در سپاسگزارى.
اين
معنا از ايمان را امام على (ع) نيز نقل كرده است.[470]
بنا
بر اين، اگر ايمان كسى كامل باشد، از قضاى خوشايند و ناخوشايند الهى، راضى است.[471]
نمىشود كسى ادّعاى ايمان نمايد، ولى از قضاى خداوند ناراضى باشد. امام صادق (ع)
نقل مىكند كه روزى امام حسن مجتبى (ع) با عبدالله بن جعفر ملاقات كرد و به او
فرمود:
اى
عبدالله! چگونه كسى خود را مؤمن مىداند، در حالى كه به قسمت خود، ناخشنود است
و
جايگاه خود را تحقير مىكند، با اين كه خدا بر او چنين حكم كرده است؟!
[468]. امام كاظم( ع): رَفَعَ
إلى رسول الله( ص) قَومٌ فى بَعضِ غَزَواتِهِ، فَقالَ: مَنِ القَومُ؟ فَقالوا:
مُؤمِنونَ يا رسول الله. قالَ: وما بَلَغَ مِن إيمانِكم؟ قالوا: الصَّبرُ عِندَ
البَلاءِ، وَالشُّكرُ عِندَ الرَّخاءِ، وَالرِّضا بِالقَضاءِ. فَقالَ رسول الله(
ص): حُلَماءُ عُلَماءُ، كادوا مِنَ الفِقهِ أن يكونوا أنبِياءَإن كنتُم كما
تَصِفونَ، فَلا تَبنوا ما لا تَسكنونَ، ولا تَجمَعوا ما لا تَأكلونَ، وَاتَّقُوا
اللهَ الَّذى إلَيهِ تُرجَعونَ( الكافى، ج 2، ص 48، ح 4؛ بحار الأنوار، ج 22، ص
144، ح 132).