میسازد
که به احتمال زیاد، برگرفته از اخباری میباشد که وی آنها
را دیده است.
این سیره، در هالهای از سکوت و
تقیه، تأکید بر عدم جزئیتِ شهادت بر ولایت در اذان، قصد
تبرُّک و تیمُّن و در میان فقهای متأخر و پسین، همچنان
ادامه مییابد تا اینکه علامه مجلسی (م1111هـ) بیان میدارد:
از آنجا که
شیخ طوسی و علامه و شهید (و دیگران) به اخباری
شهادت دادهاند که در زمینه شهادت به ولایت در اذان هست،
بعید نیست که این شهادت، از اجزای مستحب اذان باشد.[90]
علامه مجلسی 5 در ادامه
بیان میدارد که بر اساس روایات، شهادت به ولایت، در همه
جا، امری مطلوب است و اذان یکی از آنجاهاست. از
سویی ذکر گفتن و دعا کردن، در اثنای اذان و اقامه، به نظر
علمای شیعه، اشکالی ندارد، چه رسد به این شهادت، که از
والاترین ذکرها و دعاهاست.
این رویکرد، در
میان بیشتر فقهای پس از مجلسی جریـان دارد، تا آنـکه
شیخ محسن اَعـسم (م 1238 هـ) احتـمال میدهد کـه شهادت ولایت ـ در اصـل
ـ مشروع باشد و به جهت تـقیه، از اذان