توجيه دوم عُمَر اين بود كه میترسيد
حديث با قرآن بياميزد ؛ زيرا میگويد : «من هرگز كتاب خدا را با چيزي نمیپوشانم» بر اين توجيه ، اشكالات ديگري وارد است كه چنين اند :
اولاً : نصّ
قرآني از متن روايي ـ از نظرِ اسلوب و بلاغت ـ به مزايايي قاطع ، ممتاز و جداست ؛ زيرا نصّ قرآن به نحو اعجاز صادر شد و مشركان عرب را (كه اهل نوآوري در بيان بودند) به
مبارزه فرا خواند كه مثلِ آن را بياورند .
اين ادعا در قرآن به اسلوبهای مختلف
و الفاظ كوبنده ، تكرار شده است ؛ مانند :