احتمال میرود كه محو آن صحيفهها
به وسيله ابن مسعود (به فرض صحيح باشد) بدان جهت صورت گرفت كه در بردارنده
داستانهای اهل كتاب بود .[612]
از ابن مسعود روايت است كه وي در چندين
مسئله با عمر مخالفت كرد . ابن قيّم ذكر میكند كه ابن مسعود در حدود صد مسئله ، بر خلافِ عمر نظر داشت .[613]
اين سخن بر خلافِ حديثي است كه از ابن
مسعود نقل شده كه گفت : «اگر مردم به يك وادي و دره روند و عُمَر به وادي ديگر رود ، من وادي عُمَر را میپيمايم!» .[614]
اینها همه ،
تأكيدي است بر اينكه : ابن مسعود از گروه تعبّد و تدوين بود .
6 - عبدالرَّحمان بن عوف (م31هـ)
از اين شخص درباره كتابت و تدوين ، چيزي نرسيده است . به زودي نقش او را در طرحِ سيره شيخين خواهيم شناخت و جايگاه او
را نزد عُمَر درمييابيم .
7 - ابو عُبَيدة بن جرّاح
(م18هـ)
وي پيش از خلافتِ عُمَر درگذشت ، و نصّي نرسيده است كه كتابي يا دست نوشته ای يا نسخه اي ، براي او باشد .
8 - زيد بن ثابت (م45هـ)
گفته اند : وي نخستين كسي بود كه درباره فرائض (میراث) كتاب نوشت .
جعفر بن بَرْقان میگويد : شنيدم زُهْري میگفت :
[612]. به نظر میرسد ابن
مسعود «صحيفه يمنيّه» را به جهت تقيّه محو كرد و به نظرش آمد كه اين كار شربرانگيز
است؛ عين همان رفتاري كه در نماز به «مني» انجام داد.