اگر زيد بن ثابت فرائض را نمینوشت ، از دست مردم میرفت .[615]
وي با عمر در ارث جدّه ، وقصاص مسلمان به ذمّي ـ و ديگر مسائل ـ مخالفت میكرد .
9 - عبدالله بن
عبّاس (م68هـ)
سُلَمي میگويد :
عبدالله بن عبّاس را ديدم كه به همراهش
اَلواحي بود ، بر آنها قسمتی از کارهای رسول خدا را به نقل از ابو رافع
نوشته بود .[616]
ابن عبّاس اين الواح را با خود حمل
میكرد . مشهور است كه وي هنگام وفات ، يك بار شتر كتاب بر جاي
گذاشت .[617]
از ابن عبّاس ، روایاتی
رسيده است كه ثابت میكند وي ماندگار ساختنِ علم را به وسيله كتابت
لازم میدانست .[618]
آنچه طاووس از ابن عباس نقل کرده است كه
وي كتابتِ علم را خوش نداشت ، قابل تأمل است ؛ زيرا اين روايت بر خلافِ روايات ديگري میباشد كه از ابن عبّاس
رسيده است .
پيش از اين آمد كه وي با عُمَر درباره
زني كه شش ماهه فرزند زاييد (و ديگر موارد) مخالفت ورزيد .
10 - ضَحّاک بن سفيان كِلابی
رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم به ضحّاك نوشت كه زنِ اَشيم ضبابي را از ديه
شوهرش ارث
[615]. سنن بيهقي 6: 21، حديث
11966؛ تاريخ دمشق 19: 322؛ سير اعلام النبلاء 2: 436.
[616]. طبقات ابن سعد 2: 371؛
چنان كه در «الدراسات: 116» آمده است.
[617]. طبقات ابن
سعد 5: 293؛ تقييد العلم: 136؛ المدخل إلي السنن الكبري 1: 421، حديث 773.
[618]. كتاب العلم: 34؛ العلل
(احمد بن حنبل) 1: 213، حديث 232؛ تقييد العلم: 92.