نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد جلد : 1 صفحه : 570
ميكند، خود و خانوادهاش تهيدست
ميمانند، مكروه است و در روايت آمده كه اگر از خداوند طلب روزى كند، دعايش مستجاب
نمى شود.
(مسأله
2735) صدقه دادن بر خويشاوندان، از تصدق بر ديگران افضل است و در روايات
آمده است كه اگر ارحام انسان نيازمند باشند و انسان به ديگران صدقه بدهد، خداوند
آن را نمى پذيرد.
(مسأله
2736) بهترين مورد صدقه خويشاوندى است كه از انسان كينه به دل دارد و يا
به جهت مخالفت از او رو گردان ميباشد.
(مسأله
2737) مستحب است كه انسان تلاش كند كه براى مستمندان اعانه جمع كند، كه در
روايت آمده است: اگر هشتاد نفر واسطه خير يك خير بشوند و يك خير 80 دست بگردد تا
به دست مستحق برسد، همه آنها مأجور ميشوند، بدون اينكه از پاداش بقيه چيزى كاسته
شود.
(مسأله
2738) بر شخص نيازمند سؤال كردن مكروه است، و از برخى روايات استفاده
ميشود، كه سؤال كردن به غير نيازمند حرام است.
(مسأله
2739) منظور از نيازمند فقير شرعى نيست، بلكه نيازمند عرفى است، چنانكه در
حديث آمده: «اگر كسى خوراك سه روزش موجود باشد و از مردم سؤال كند، روز قيامت در
حالى خداوند را ملاقات ميكند كه گوشت صورتش ريخته باشد».
نام کتاب : توضيح المسائل: عبادات و معاملات نویسنده : الحكيم، السيد محمد سعيد جلد : 1 صفحه : 570