responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 472

دوم اين كه: آيه شريفه، دلالت بر جواز و حليت مسكر داشته باشد، در صورتى كه اثبات اين مطلب براى طرفداران نسخ ممكن نيست زيرا به ظاهر اين آيه در مقام بيان يك واقعيت و جريان طبيعى است نه در مقام بيان حرمت و حليت چيزى و يا امضاى راه و رسم مردم و تجويز يك عمل نادرست كه در ميانشان شايع بوده است.
توضيح: اين كه گفتيم آيه در مقام بيان يك جريان طبيعى است نه در مقام تشريع و بيان حكم، به اين دليل است كه اين آيه شريفه در رديف آيات ديگرى واقع گرديده است كه خداوند در آن آيات قسمتى از نشانه هاى صنعت، قدرت و خلقت خود را كه در عالم آفرينش به وجود آورده است، مى شمارد و مى گويد:
(وَاللَّهُ أَنْزَلَ مِنَ السَّماءِ ماءً فَأَحْيا بِهِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَسْمَعُونَ. وَإِنَّ لَكُمْ فِي الْأَنْعامِ لَعِبْرَةً نُسْقِيكُمْ مِمَّا فِي بُطُونِهِ مِنْ بَيْنِ فَرْثٍ وَدَمٍ لَبَناً خالِصاً سائِغاً لِلشَّارِبِينَ. وَمِنْ ثَمَراتِ النَّخِيلِ وَالْأَعْنابِ تَتَّخِذُونَ مِنْهُ سَكَراً وَرِزْقاً حَسَناً إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَعْقِلُونَ. وَأَوْحى رَبُّكَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِي مِنَ الْجِبالِ بُيُوتاً وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا يَعْرِشُونَ. ثُمَّ كُلِي مِنْ كُلِّ الثَّمَراتِ فَاسْلُكِي سُبُلَ رَبِّكِ ذُلُلًا يَخْرُجُ مِنْ بُطُونِها شَرابٌ مُخْتَلِفٌ أَلْوانُهُ فِيهِ شِفاءٌ لِلنَّاسِ إِنَّ فِي ذلِكَ لَآيَةً لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ.)[1] و خداوند از آسمان، آبى فرستاد و زمين را پس از آن كه مرده بود، حيات بخشيد. در اين، نشانه روشنى است براى جمعيتى كه گوش شنوا دارند. و در وجود چهارپايان، براى شما [درس هاى ] عبرتى است از درون شكم آن ها، از ميان غذاهاى هضم شده و خون، شير خالص و گوارا به شما مى نوشانيم. و از ميان ميوه هاى درختان نخل و انگور، مسكرات (ناپاك) و روزى خوب و پاكيزه مى گيريد. در اين، نشانه روشنى است براى جمعيتى كه انديشه مى كنند. و پروردگار تو به زنبور عسل وحى (الهام) نمود كه از كوه ها و درختان و داربست هايى كه مردم مى سازند، خانه هايى برگزين!. سپس از تمام ثمرات (ويژه گل ها) بخور و راه هايى را كه پروردگارت براى تو تعيين كرده است، به راحتى بپيما! از درون شكم آن ها نوشيدنى با رنگ هاى مختلف خارج مى شود كه در آن، شفا براى مردم است، به يقين در اين امر نشانه روشنى است براى جمعيتى كه مى انديشند.
خداوند، در اين آيات پنج گانه از علائم و نشانه هاى قدرت خود ياد نموده و به نازل نمودن آب حيات حيات بخش و زنده نمودن زمين هاى مرده و همچنين به صنع و تدبيرى كه در خلقت حيوانات به

[1] نحل/ 65- 69.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 472
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست