responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 473

كار برده و شير خالص از ميان سرگين و خون بيرون آورده است و امثال اين اسرار و دقايق خلقت، اشاره مى كند.
از خواصّى كه براى گرفتن سكر و رزق نيكو و لذيذ در درختان خرما و انگور قرار داده است، سخن به ميان مى آورد، خاصيت و خصوصيتى را كه درختان اين دو ميوه دارا مى باشند، تذكر مى دهد آنگاه افكار را به صنعت عسل و اعمال شگفت انگيز زنبوران عسل كه در ساختن عسل و موم به كار مى برند و خردمندان و خصوصا كسانى را كه با طرز كار آن ها از نزديك آشنايى دارند، به تعجّب و حيرت واداشته است، متوجه مى سازد.
ضمنا اين نكته را نيز گوشزد مى كند كه اين اعمال محير العقول و اعجاب انگيز زنبوران عسل در اثر الهامى است كه از ناحيه خدا به طور غريزى بر آن ها القا مى گردد.
با اين توضيح معلوم مى شود كه اين آيات در مقام بيان نشانه هاى قدرت و درس توحيد مى باشند نه در مقام تشريع و بيان حكم، پس در اين آيه مورد بحث كوچك ترين اشاره و دلالتى به جايز بودن شراب و مسكرات نيست تا با آيات حرمت خمر منسوخ گردد.
گذشته از همه اين ها: اگر فرض و قبول كنيم كه منظور از لفظ «سكر» در آيه، مست كننده است، خود اين آيه دليل بر حرام بودن مسكر خواهد گرديد، نه به مباح بودن آن، زيرا اين آيه شريفه، «سكر» را در برابر «رزق حسن» و روزى نيكو و پاك قرار داده است و اين تقابل نشان مى دهد كه مسكر، رزق پاك و حلال نيست.
رواياتى كه از ائمه هدى(ع) به دست ما رسيده است، اين معنى را كه گفتيم تأييد مى كند و اين كه مسكرات از اول در قرآن مجيد و در اسلام مباح و حلال نبوده است، ثابت مى كند.
شيخ صدوق با استاد خود از محمد بن مسلم نقل مى كند كه از امام صادق(ع) درباره شراب سؤال گرديد كه آيا حلال بوده است يا نه! امام در پاسخ وى گفت: رسول اكرم(ص) فرمود: اول چيزى كه پروردگار، مرا از آن نهى نمود، بت پرستى و شراب خوردن بود.
باز صدوق از حضرت رضا(ع) نقل نموده است كه خداوند هيچ پيامبرى را نفرستاده است مگر با دستور و فرمان حرمت خمر.[1]
در بحث اعجاز نيز گذشت كه خمر از نظر تورات هم حرام بوده است.

[1] بحار الانوار، 16/ 18- 20، مرحوم فيض كاشانى نيز در وافى، 11/ 79 باب مخصوصى براى اين موضوع اختصاص داده است.
نام کتاب : بيان در علوم و مسائل كلى قرآن (فارسي) نویسنده : الخوئي، السيد ابوالقاسم    جلد : 1  صفحه : 473
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست