نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله جلد : 1 صفحه : 462
طلوع سپيده تا طلوع آفتاب آن روز در مشعر وقوف مىكند، سپس براى انجام اعمال روز قربانى به منى مىرود، پس جمره عقبه را رمى مىكند، سپس قربانىاش را نحر يا ذبح مىنمايد، سپس اگر صروره (كه براى بار اول به حج رفته) است بنابر احتياط (واجب) سرش را مىتراشد، ولى غير او بين تراشيدن سر و تقصير كردن مخيّر است، و بر زنها متعيّن است كه تقصير نمايند. و بعد از تقصير همه چيز به جز زنان و بوى خوش حلال مىشود و احتياط آن است كه از صيد هم اجتناب نمايد، اگر چه اقوى آن است كه از جهت احرام بر او حرام نباشد؛ بلى به خاطر حرمت حرم، بر او حرام مىباشد. سپس اگر بخواهد همان روز عيد به مكه مىآيد و طواف حج به جا مىآورد و دو ركعت نماز طواف را مىخواند و سعى حج را انجام مىدهد، پس از آن بوى خوش بر او حلال مىشود، سپس طواف نساء را به جا مىآورد و دو ركعت نماز طواف نساء را مىخواند و در نتيجه زنان بر او حلال مىشوند، پس از آن براى رمى جمرات به منى برمىگردد و شبهاى «تشريق» را- كه شب يازدهم و شب دوازدهم و شب سيزدهم باشد- در منى مىگذراند. و (البته) بيتوته شب سيزدهم فقط در بعضى از مواقع است كه مىآيد- و در روزهاى اين شبها جمرات سهگانه را رمى مىنمايد. و اگر بخواهد روز عيد به مكه نمىرود، بلكه در منى مىماند تا سه جمره را روز يازدهم و نيز در روز دوازدهم رمى نمايد، سپس اگر از زنان و صيد پرهيز داشته، بعد از ظهر روز دوازدهم از منى كوچ مىكند- و اگر در منى تا كوچ دوم كه روز سيزدهم است و لو قبل از ظهر ليكن بعد از رمى جمرات بماند هم جايز است- سپس براى دو طواف (حج و نساء) و سعى به مكه برمىگردد و قول اصح آن است كه به طواف و سعى تا آخر ذيحجه اكتفا مىشود، و فضيلت بيشتر و احتياط آن است كه روز عيد به مكه برود بلكه سزاوار نيست كه به فردايش تأخير اندازد تا چه رسد به اينكه از ايام تشريق تأخير اندازد مگر آنكه به خاطر عذرى باشد.
مسأله 1- در حج تمتع چند چيز شرط است:
اول آنها: نيّت است؛ يعنى انجام اين نوع حج را در وقت شروع در احرام عمره، قصد نمايد، بنا بر اين اگر آن را قصد ننمايد يا نيّت غير آن را بكند يا در نيتش بين آن و بين غير آن مردّد باشد، حجّش صحيح نيست.
نام کتاب : ترجمه تحرير الوسيلة (نشر آثار) نویسنده : خمینی، سید روح الله جلد : 1 صفحه : 462