نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 88
نيستند , بعد از امتثال دستور الهى پيرامون تعليم امت مسؤول عالم شدن آنها نيز
نخواهند بود مقصود آنكه , عالمان دين كه طبيبان قلوب مردمند , گذشته از تدريس
طب , رسالت پيشگيرى از بيمارى و علاج آنها را هم بر عهده دارند , و بر اساس
وراثت از ولايت انبياء و اولياء ضامن ايمان مردم خواهند بود لذا از اين جهت
نيز قداست خاص دارند
در پايان اين پيشگفتار تذكر نكته اى كه در فصل يكم بيان شد , سودمند است و آن
اينكه حل مشكل را هرگز نمى توان در فرق بين ثبات دين و تغير فهم دينى دانست ,
زيرا اين فرضيه هرگز ثباتى براى دين قائل نيست چرا كه بر اساس فرضيه مزبور فهم
دينى عصرى و سيال است و هيچ فهمى نيست كه ثابت باشد بنابراين قضيه[ دين
مقدس است] و قضيه[ دين ثابت است] هر دو معرفت دينى و فهم بشرى اند
ممكن است در آينده نزديك يا دور معرفت دينى درباره قداست و ثبات دين تغيير
كند آن روز فهم بشرى چنين خواهد شد كه العياذ بالله دين مقدس و ثابت نيست
گاهى صاحب فرضيه به لزوم آن ناخودآگاه زبان مى گشايد و چنين مى گويد[ : و به
همين سبب محكم و متشابه امور ثابتى نيستند ممكن است آيه اى امروز متشابه باشد
و فردا محكم شود و بالعكس , و آنها كه با مشاغبات مفسران بر سر معنى محكم و
متشابه آشنايند قدر اين نكته را مى دانند] اگر احتمال تشابه در هر محكمى و
احتمال احكام در متشابهات روا باشد , و بر اساس احتمال تغيير همه معارف بشرى
هيچ آيه اى بطور مطلق و ثابت محكم نباشد , چنين احتمال مى رود كه معاذ الله آيه
[
ليس كمثله شى
]
شورى[ 11
چيزى مانند خدا نيست و خداوند شبيه ندارد] كه از محكمات
است روزى متشابه شود , و آيه[
جاء ربك
]
فجر[ 22
خداوند تو آمد] كه از متشابهات است روزى محكم گردد , تا
آنكه احتمال شبيه و مانند داشتن خدا يك معرفت دينى باشد , و احتمال آمدن
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 88