responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 88
نيستند , بعد از امتثال دستور الهى پيرامون تعليم امت مسؤول عالم شدن آنها نيز نخواهند بود مقصود آنكه , عالمان دين كه طبيبان قلوب مردمند , گذشته از تدريس طب , رسالت پيشگيرى از بيمارى و علاج آنها را هم بر عهده دارند , و بر اساس وراثت از ولايت انبياء و اولياء ضامن ايمان مردم خواهند بود لذا از اين جهت نيز قداست خاص دارند

در پايان اين پيشگفتار تذكر نكته اى كه در فصل يكم بيان شد , سودمند است و آن اينكه حل مشكل را هرگز نمى توان در فرق بين ثبات دين و تغير فهم دينى دانست , زيرا اين فرضيه هرگز ثباتى براى دين قائل نيست چرا كه بر اساس فرضيه مزبور فهم دينى عصرى و سيال است و هيچ فهمى نيست كه ثابت باشد بنابراين قضيه[ دين مقدس است] و قضيه[ دين ثابت است] هر دو معرفت دينى و فهم بشرى اند ممكن است در آينده نزديك يا دور معرفت دينى درباره قداست و ثبات دين تغيير كند آن روز فهم بشرى چنين خواهد شد كه العياذ بالله دين مقدس و ثابت نيست

گاهى صاحب فرضيه به لزوم آن ناخودآگاه زبان مى گشايد و چنين مى گويد[ : و به همين سبب محكم و متشابه امور ثابتى نيستند ممكن است آيه اى امروز متشابه باشد و فردا محكم شود و بالعكس , و آنها كه با مشاغبات مفسران بر سر معنى محكم و متشابه آشنايند قدر اين نكته را مى دانند] اگر احتمال تشابه در هر محكمى و احتمال احكام در متشابهات روا باشد , و بر اساس احتمال تغيير همه معارف بشرى هيچ آيه اى بطور مطلق و ثابت محكم نباشد , چنين احتمال مى رود كه معاذ الله آيه [ ليس كمثله شى

] شورى[ 11 چيزى مانند خدا نيست و خداوند شبيه ندارد] كه از محكمات
است روزى متشابه شود , و آيه[ جاء ربك
] فجر[ 22 خداوند تو آمد] كه از متشابهات است روزى محكم گردد , تا
آنكه احتمال شبيه و مانند داشتن خدا يك معرفت دينى باشد , و احتمال آمدن
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 88
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست