نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 87
نزديك بود قالب تهى كند , و خداوند سبحان آن حضرت ( ص ) را تسليت داد و
فرمود كوشش بيش از حد نصاب بر تو لازم نيست[ :
و لعلك باخع نفسك على آثارهم ان لم يومنوا بهذا الحديث اسفا
]
كهف
6 در قرآن كريم براى تحصيل و تقويت ايمان مردم همواره موعظه در
كنار برهان بازگو مى شود خداوند سبحان اگر اصل هماهنگى وعظ و برهان را در آيه (
(
ادع الى سبيل ربك بالحكمه و الموعظه الحسنه
](
نحل
125 به رسول اكرم ( ص ) ابلاغ مى نمايد , در موارد بسيارى نيز بعد از
بيان يك قاعده علمى يا برهان عقلى با موعظه و نصيحت كه جزء حكمت عملى است ,
اشاره مى فرمايد
براى حسن تاثير پيام الهى در دل هاى مردم هم كلام بايد از شرايطى برخوردار باشد
و هم متكلم بايد داراى اوصافى برجسته باشد تا اسوه مردم قرار گيرد چنانكه
خداوند رحمان در آيه[
لقد كان لكم فى رسول الله اسوه حسنه
]
احزاب
21 به اسوه بودن پيامبر گرامى ( ص ) اشاره نمود و در آيه[
قد كانت لكم اسوه حسنه فى ابراهيم والذين معه
]
ممتحنه
4 به اسوه بودن حضرت ابراهيم خليل ( ع ) و مومنان به آن حضرت
تصريح كرد
اما اگر منظور از گفته ياد شده اين است كه عالمان دين تكوينا مسئول ايمان
آوردن مردم نيستند , و نيز تشريعا بعد از تعليم و بعد از تزكيه يعنى بعد از
تبليغ تام علمى و عملى و انجام وظيفه ارشاد و هدايت مسؤول ايمان نياوردن مردم
نيستند , اين گفتار صحيح است به هر حال , معارف دينى شامل دو بخش اساسى تعليم
و تزكيه است چنانكه عارفان دينى نيز مامور به تحصيل هر دو بخش درباره خود و
ديگرانند , و هيچ فرقى بين تعليم و تزكيه نيست به عبارت ديگر عالمان دين
موظف به تربيت و ترغيب جامعه به ايمان آوردن و حفظ ايمان آنها از گزند دسيسه
و وسوسه شيطان درون و بيرون اند همانطور كه مامور به تعليم جامعه و تشويق مردم
به عالم شدن و حفظ علم آنها از آسيب شبهات غير وارد و سوال هاى نابجا مى باشند
, و همانگونه كه بعد از انجام وظيفه تزكيه مسؤول ايمان نياوردن مردم
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 87