نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 419
بدن انسان چون مربوط به نشئه طبيعت است در معرض تزاحم و حركت است و از
اينرو ممكن است كاستى و يا نقصى در آن پيدا شود , اما روح آن كه مربوط به
ملكوت و از ناحيه خداوند سبحان است از استواء خلقت برخوردار است خداوند
سبحان مى فرمايد[
و نفس و ما سويها , فالهمها فجورها و تقويها
] شمس
8 يعنى سوگند به نفس و آن كه او را استواء در خلقت بخشيد , و به آن
فجور و تقوى را الهام نمود
استواء خلقت روح به الهام تقوى و فجور است كه از ناحيه خداوند انجام مى شود
الهام , دانشى شهودى و حضورى است كه قبل از تعليم و تعلم در جان آدمى جوانه
مى زند , و شك و ترديد نيز در آن راه پيدا نمى كند
علم شهودى جداى از باور و ايمان نيست , به همين دليل علم به فجور و تقوى
همراه با گرايش به خير و انزجار از شر در درون انسان جايگزين شده است
قرآن كريم در سوره مباركه حجرات مى فرمايد[
حبب اليكم الايمان و زينه فى قلوبكم و كره اليكم الكفر و الفسوق و العصيان
اولئك هم الراشدون
] حجرات
7 يعنى خداوند در دل شما محبت ايمان را قرار داده و آنرا زيور
قلبتان ساخته و كفر و فسق و عصيان را مكروه شما قرار داد , بگونه اى كه فطرتا
نه خود ميل به گناه داريد و نه آن كه تحميل ديگرى را تحمل مى نمائيد
آگاهى به خير و شر و گرايش به تقوى و گريز از مجوز مربوط به فطرت انسان است
, و اما طبيعت آدمى به تنهايى دوستدار امورى است كه گاه با خواسته هاى فطرت
مطابقت نمى نمايد , انسان به دليل
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 419