responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 419

بدن انسان چون مربوط به نشئه طبيعت است در معرض تزاحم و حركت است و از اينرو ممكن است كاستى و يا نقصى در آن پيدا شود , اما روح آن كه مربوط به ملكوت و از ناحيه خداوند سبحان است از استواء خلقت برخوردار است خداوند سبحان مى فرمايد[ و نفس و ما سويها , فالهمها فجورها و تقويها

] شمس 8 يعنى سوگند به نفس و آن كه او را استواء در خلقت بخشيد , و به آن
فجور و تقوى را الهام نمود

استواء خلقت روح به الهام تقوى و فجور است كه از ناحيه خداوند انجام مى شود الهام , دانشى شهودى و حضورى است كه قبل از تعليم و تعلم در جان آدمى جوانه مى زند , و شك و ترديد نيز در آن راه پيدا نمى كند

علم شهودى جداى از باور و ايمان نيست , به همين دليل علم به فجور و تقوى همراه با گرايش به خير و انزجار از شر در درون انسان جايگزين شده است

قرآن كريم در سوره مباركه حجرات مى فرمايد[ حبب اليكم الايمان و زينه فى قلوبكم و كره اليكم الكفر و الفسوق و العصيان اولئك هم الراشدون

] حجرات 7 يعنى خداوند در دل شما محبت ايمان را قرار داده و آنرا زيور
قلبتان ساخته و كفر و فسق و عصيان را مكروه شما قرار داد , بگونه اى كه فطرتا نه خود ميل به گناه داريد و نه آن كه تحميل ديگرى را تحمل مى نمائيد

آگاهى به خير و شر و گرايش به تقوى و گريز از مجوز مربوط به فطرت انسان است , و اما طبيعت آدمى به تنهايى دوستدار امورى است كه گاه با خواسته هاى فطرت مطابقت نمى نمايد , انسان به دليل

نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 419
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست