نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 420
همين دو گانگى است كه صحنه وجودش به صورت بزرگترين ميدان رزم كه همان ميدان
جهاد اكبر است در مى آيد , يا به خواسته هاى طبيعت مشغول مى شود و نسبت به
فطرت خود بى توجهى مى كند , و يا اين كه به درخواست فطرت پاسخ مثبت مى دهد ,
و طبيعت را آرام مى كند
در صورت اول فطرت خود را زنده به گور كرده و بر ويرانه هاى آن بساط عشرت
مى گستراند , و در صورت دوم به طبيعت چهره فطرت بخشيده و آن را دريچه سعادت
ابدى خود مى گرداند
قرآن كريم با توجه به دو گانگى خواسته هاى فطرت و طبيعت آدمى است كه
مى فرمايد[
و عسى ان تكرهوا شيا و هو خير لكم و عسى ان تحبوا شيا و هو شر لكم
] بقره
216 يعنى گاه چيزى را دوست مى داريد كه آن در واقع براى شما شر است و
گاه از چيزى كراهت داريد كه براى شما خير مى باشد
وجه جمع اين آيه با آن آياتى كه انسان را ملهم به فجور و تقوى و يا محبت
ايمان به خدا مى داند اين است كه بينش فطرى انسان متوجه خير و شر واقعى اوست
, و خواهان خير و گريزان از شر مى باشد اما انسان گاه به تبعيت از طبيعت
دوستدار چيزى مى شود كه مكروه فطرت است و يا آن كه از چيزى منزجر مى شود كه
مورد توجه و محبوب فطرت مى باشد
از توجه به دوگانگى طبيعت و فطرت انسان اين نكته نيز دانسته مى شود كه منظور
علامه طباطبايى ( ره ) در برخى از عبارات كه مى فرمايد : انسان از معاصى منزجر
نيست همراهى فطرت با برخى از معاصى نمى باشد , بلكه مراد اين است كه معاصى
مطابق با
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 420