responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 383
مى كند نمى باشد زيرا معارف مزبور آنگاه كه در معرض آگاهى واقعى و حقيقى و مطلق بشر قرار مى گيرند , معلوم بالذات بشر نبوده و معلوم بالعرض وى مى باشند و تقدس كه حكم معلوم بالعرض و وصف آن است بر مفاهيم تصورى و تصديقى بشر كه در مقام حكايت از حقائق دينى معلوم بالذات مى باشند سرايت نمى كند , زيرا قداست وصف حقيقت دين است كه معلوم بالعرض مى باشد , نه وصف مفاهيم ذهنى كه معلوم بالذات هستند

پاسخ نخست اين اشكال از آنچه در بخش اول كتاب درباره ارتباط و جايگاه عقل و دين بيان شد آشكار مى گردد زيرا در آنجا دانسته شد عقل در برخى از موارد نسبت به حقايق دينى نقش ميزان را ايفا مى نمايد

در مواردى كه حقايق عقلى دين كه برتر از وجود حسى و مادى هستند با اصول عقلى مبرهن دريافت شوند , همان اصول عقلى مبرهن در صورت اصابه به واقع حكم دينى مى باشند و در اين موارد معلوم بالذات همان حكم دينى بوده و از قداست دينى برخوردار مى باشد

پاسخ دوم حاصل يك نگاه دقيق فلسفى به چگونگى امتياز معلوم بالذات و معلوم بالعرض است و اين پاسخ اشكال را نسبت به همه مواردى كه عقل نقش ميزان و يا چراغ را نسبت به حقايق دينى بر عهده دارد , منتفى مى گرداند , زيرا معلوم بالذات و معلوم بالعرض وقتى تصور مى شود كه به تعبير حكيم سبزوارى شيئى داراى دو گونه وجود خارجى و ذهنى باشد

للشيى غير الكون فى الاعيان { كون بنفسه لدى الاذهان

يعنى معلوم با حفظ وحدت و يگانگى خود داراى دو نحو وجود

نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 383
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست