نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 382
تقدس و ثبات دين و حقايق دينى را خارج از محدوده فرض در ذهن خود تصوير نمايد
و از اينرو او هيچ راهى براى يقين به تقدس حقيقى و مطلق دين نداشته و در نتيجه
هرگز نمى تواند عليرغم اقرار به زبان از يك ايمان حقيقى و مطلق كه متفرع بر
شناخت يقينى و مطلق است برخوردار باشد
عمده دليلى كه معرفت شناس با اعتماد بر اصل موضوعى نسبيت فهم در فرض تقدس
دين و حقائق آن براى نفى تقدس دريافت و آگاهى بشر از آن حقائق عرضه مى نمايد
اين است كه بر فرض تقدس ذاتى علوم انبياء و اولياء فهم بشرى به دليل خصلت
نسبى و عصرى خود تا روزگار حصول علم و آگاهى مطلق توان دريافت حقيقى آن علوم
را ندارد , لذا تقدس آن حقائق به دانسته هاى بشرى كه در تغيير و تحول مدام
مى باشند سرايت نمى كند
با ابطال نسبيت فهم و اثبات حصول فهم مطابق با واقع در بخشى از آگاهيهاى
بشرى , تقدس علوم بشرى براى معرفت شناس در همان محدوده به اجمال و براى
كسانى كه در دايره علوم مختلف در جستجوى حقيقت بر مى آيند , به شرحى كه پيش
از اين گذشت در بسيارى از موارد به تفصيل و در برخى از موارد ديگر به اجمال
بطور يقين و يا به ظن و گمان اثبات مى گردد
كسى كه بر انكار تقدس دانسته هاى بشرى به صورت موجبه كليه , عزم را جزم كرده
باشد مى تواند عليرغم نفى نسبيت فهم و عليرغم قبول شناخت واقع بعضى از اشياء
بطور مطلق , اشكال ديگرى را به اين صورت مطرح نمايد كه تقدس معارف دينى
انبياء و اولياء الهى دليل بر تقدس آگاهى و علمى كه بشر از آن معارف پيدا
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 382