نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 373
پيرامون صحت و سقم دعاوى مختلف علمى و يا حتى يقينى و يا ظنى بودن نتايج حاصله
در آن علوم محروم است , او اگر معرفت شناسى خود را بر اصل موضوعى نسبيت فهم
كه اصلى فلسفى است بنيان نهاده باشد , همانگونه كه پيش از اين گذشت به نفى
مطابقت علوم با واقع تا روزگار تحصيل علم مطلق و يا تا ابد , حكم نموده و در
نتيجه در صورتى كه تقدس را براى حقايق دينى اى كه از طريق انبياء و اولياء الهى
ابلاغ مى شوند , به عنوان يك فرضى متغير و نسبى بپذيرد , اين تقدس نسبى و متغير
را بايد براى معرفت هاى دينى هم قبول كند چون امور سه گانه ياد شده همواره
همراه هم اند اول درجه علم و حد مخصوص آن ( قطع , ظن , احتمال مرجوح ) دوم
درجه اسناد به دين سوم درجه قداست
و اما اگر معرفت شناس , شناخت شهودى مطابق با واقع و يا شناخت دانسته ها و
مفاهيم ذهنى ديگرانى را كه از راه تجريد و انتزاع تحصيل نموده اند , ممكن بداند
به تقدس مطلق معرفت كسانى كه در پى آگاهى از يك معرفت مقدس برآمده اند به
اجمال حكم مى نمايد , حكم اجمالى او به اين معناست كه او با نظر به نزاعهاى علمى
گوناگون بدون آن كه داورى خاصى در مورد آنها نمايد , به تقدس برخى از آنها كه
مطابق با معانى مقدس دينى است حكم مى دهد , و بيش از اين مقدار را , يعنى ,
تعيين اين را كه كدام نظر مقدس است به علم مربوط به آن نظر واگذار مى نمايد ,
و از آن پس دانشمندان هر علم در صورتى كه برهان يقينى بر صحت يك نظر پيدا
نمايند به تقدس آن نظر خاص حكم نموده و اگر آنها نيز از شناخت تفصيلى انظار
مختلف محروم بمانند به شرحى كه پيش از اين گذشت به گونه اى
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 373