نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 370
كار رفته اند , از اخبار معصوم آن گاه كه به لحاظ سند , متن و جهت صدور قطعى
باشد , مى توانند به عنوان حد وسط برهان استفاده نمايند , زيرا پس از اثبات
كاشفيت وحى و عصمت انبياء و اولياء الهى هيچ مانعى براى استفاده مذكور وجود
ندارد و در همين علوم آن گاه كه به نتايج ظنى بسنده شود , از اخبار ظنى معصومين
نيز مى توان استفاده كرد و در اين صورت اسناد نتيجه به دين نيز اسنادى يقينى
نبوده بلكه ظنى مى باشد
البته ظن و گمان در علوم كاربردى و عملى در محدوده اى كه اعتبار و ارزشى عقلانى
آن را همراهى نمايد و يا آن كه برهان و يقينى شرعى حجيت آن را اثبات نمايد ,
بيشتر مورد استفاده قرار مى گيرد , مانند علوم تجربى كه با روشهاى ظنى و با ضريبى
خاص از احتمال خطا مورد استفاده عام قرار مى گيرند
اگر تئوريهاى اثبات نشده و ظنى نياز عملى بسيارى از علوم تجربى را تامين
مى نمايد استفاده از ظواهر دينى در محدوده اى كه نصوص مسلم و قطعى اجازه آن را
مى دهد براى شكل بخشيدن به اين دسته از تئوريها هيچ مانعى را در بر ندارد البته
همانگونه كه اشاره شد , در اين صورت با آنكه تلاش عالم , تلاشى مقدس و دينى
است , اسناد نتايج حاصله به دين اسنادى ظنى و گمانى خواهد بود يعنى درجه
قداست به مقدار درجه علمى ( قطع , ظن , احتمال مرجوح ) است
در علم فقه نيز كه پيرامون چگونگى رفتار فردى و اجتماعى اعم از عبادى و توصلى
بحث مى شود , برخى از روشهاى ظنى مورد استفاده قرار مى گيرند , و كاربرد روشهاى
ظنى در علم فقه مستند به براهين
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 370