responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 362
است لذا از تقدس برخوردار نيست , و اما آن فقيه كه واقع را ادراك نموده است , گرچه فهم او بشرى است ليكن مفهوم و فتوى او , مفهوم و فتوايى بشرى نيست , او سخن و كلام خدا را كه براى فهميدن نازل شده است دريافت نموده , او به همان كلامى پى برده است كه ذات اقدس اله درباره آن فرموده است[ انا جعلناه قرآنا عربيا لعلكم تعقلون
] زخرف 3 يعنى بدرستيكه ما قرآن را به لسان عربى قرار داديم شايد كه شما
درباره آن تعقل نمائيد

بنابراين مفهوم و فتواى او مقدس و مبارك است گرچه فهم او بشرى و فاقد قداست الهى است , و بر اين اساس معرفت شناس نمى تواند فتاوى فقها را يكسان مورد قضا قرار داده و همه آنها را مفاهيمى بشرى , متحول و غير مقدس بخواند

البته معرفت شناس همانطورى كه گذشت به دليل آن كه در خارج از حوزه فقه به بررسى نظرات فقهى مى پردازد تنها مى تواند به بشرى بودن و يا غير مقدس بودن آن دسته از فتاوايى كه مطابق با واقع نيستند نظر بدهد , اما تشخيص اين كه كدام فتوى مطابق با واقع و كداميك مخالف با آن است و در نتيجه تشخيص اين كه كدام فتوى از ثبات و تقدسى الهى برخوردار و كدام يك از آن محروم است مربوط به علم فقه و كاوشگران آن است

معرفت شناس به دليل عدم قدرت تشخيص فتوى مقدس از غير آن موظف است حريم تقدس آن را حفظ نمايد , به اين معنا كه هرگاه حكمى الهى دائر مدار چند نظر مغاير و يا متضاد شد او بايد در صورت امكان احتياط عملى را رعايت نمايد و در صورت عدم امكان احتياط عملى , حريم اعتقادى آن را پاس دارد

نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 362
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست