نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 362
است لذا از تقدس برخوردار نيست , و اما آن فقيه كه واقع را ادراك نموده است
, گرچه فهم او بشرى است ليكن مفهوم و فتوى او , مفهوم و فتوايى بشرى نيست ,
او سخن و كلام خدا را كه براى فهميدن نازل شده است دريافت نموده , او به همان
كلامى پى برده است كه ذات اقدس اله درباره آن فرموده است[
انا جعلناه قرآنا عربيا لعلكم تعقلون
] زخرف
3 يعنى بدرستيكه ما قرآن را به لسان عربى قرار داديم شايد كه شما
درباره آن تعقل نمائيد
بنابراين مفهوم و فتواى او مقدس و مبارك است گرچه فهم او بشرى و فاقد
قداست الهى است , و بر اين اساس معرفت شناس نمى تواند فتاوى فقها را يكسان
مورد قضا قرار داده و همه آنها را مفاهيمى بشرى , متحول و غير مقدس بخواند
البته معرفت شناس همانطورى كه گذشت به دليل آن كه در خارج از حوزه فقه به
بررسى نظرات فقهى مى پردازد تنها مى تواند به بشرى بودن و يا غير مقدس بودن آن
دسته از فتاوايى كه مطابق با واقع نيستند نظر بدهد , اما تشخيص اين كه كدام
فتوى مطابق با واقع و كداميك مخالف با آن است و در نتيجه تشخيص اين كه كدام
فتوى از ثبات و تقدسى الهى برخوردار و كدام يك از آن محروم است مربوط به علم
فقه و كاوشگران آن است
معرفت شناس به دليل عدم قدرت تشخيص فتوى مقدس از غير آن موظف است حريم
تقدس آن را حفظ نمايد , به اين معنا كه هرگاه حكمى الهى دائر مدار چند نظر
مغاير و يا متضاد شد او بايد در صورت امكان احتياط عملى را رعايت نمايد و در
صورت عدم امكان احتياط عملى , حريم اعتقادى آن را پاس دارد
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 362