responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 209

در طى مباحث گذشته روشن شد كه تنها آنكس مى تواند ادعاى كامل بودن و خاتميت دين خود را بنمايد كه از نشئه ناسوت و طبيعت گذر كرده و به قلمرو ملكوت و از آنجا به جبروت بار يافته باشد و از لوح محفوظ و ام الكتاب و كتاب مبين بهره برده و به خزائن الهى وارد و دو قوس نزول و صعود وجود را طى كرده و در مقام او ادنى به لقاء الله نائل گرديده باشد , زيرا هر اسوه اى به مقدار راهى كه پيموده متاسيان خود را راه مى نمايد او اسوه اى است كه با عروج به جايگاه قدس ربوبى اشراف شهودى بر عوالم وجودى پيدا كرده , و از اين طريق كاملترين قوانين را براى سلوك بندگان خدا , به آنها ابلاغ مى نمايد

با توجه به اين مقام است كه امير بيان على عليه السلام در نهج البلاغه از آگاهى خود بر حقايق جهان هستى اطلاع داده و به اين آيه از قرآن كريم نيز استشهاد مى نمايد[ ما فرطنا فى الكتاب من شيى

] انعام 38 يعنى ما در آن كتاب چيزى را فروگذار ننموديم

اشخاص بسيارى ممكن است ادعاى كمال نموده و يا داعيه خاتميت داشته باشند چنانكه تاريخ گذشته بشر از متنبيان فراوانى خبر مى دهد كه به دروغ از نبوت دم مى زده اند

قرآن كريم در طى بيان دعوى مقام از ادعاى گروهى از اهل كتاب ياد مى كند كه نه تنها دين خود بلكه دين مشركان و بت پرستان را نيز اكمل از اسلام مى خوانند[ الم تر الى الذين اوتوا نصيبا من الكتاب يومنون بالجبت و الطاغوت و يقولون للذين كفروا هولاء اهدى من الذين امنوا سبيلا

] نساء 51 يعنى آيا نديدى آنان را كه بهره اى از
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 209
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست