responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 210
كتاب آسمانى برده , و عليرغم آن به جبت و طاغوت گرايش پيدا كرده و درباره كافرانى كه مشرك هستند مى گويند كه آنها از مومنين از جهت راه هدايت يافته ترند

اينك سخن از ادعا نيست , بحث در اين است كه كدام دين و مكتب بر اساس چه نوع از معرفت مى تواند ادعاى كمال بنمايد آن دين كه مقصدى در وراى مقاصد مادى و طبيعى داشته و معتقد به غيب باشد , و از معرفت شهودى نسبت به آن عوالم برخوردار بوده و تمام مراحل و مراتب ممكنه را طى كرده باشد مى تواند ادعاى كامل بودن و يا خاتميت خود را داشته باشد

بنابراين , پس از اثبات ضرورت وحى و وجود معرفت دينى و بعد از اقامه برهان بر نبوت و عصمت پيامبر مشخص مى توان با اتكاء بر ادعاى آن پيامبر معصوم در مورد كامل بودن و يا خاتميت دينى كه آورده است داورى كرد , و با استفاده از تلازم بين خاتميت و كامل بودن نيز مى توان اخبار نبى نسبت به يكى از اين دو را دليل بر ديگرى گرفت

قرآن كريم در تفهيم تلازم بين اين دو گاه از كامل بودن دين اسلام خبر مى دهد و گاه نيز خاتميت آن را اعلان مى دارد و درباره كامل بودن آن مى فرمايد[ اليوم اكملت لكم دينكم و اتممت عليكم نعمتى و رضيت لكم الاسلام دينا

] مائده 3 يعنى امروز براى شما دين را كامل و نعمت را بر شما تمام نمودم و
اسلام را به عنوان دين الهى براى شما پسنديدم يعنى اسلام تنها دين خداپسند است

و در مورد خاتميت اسلام مى فرمايد[ ما كان محمدا ابا احد من رجالكم و لكن رسول الله و خاتم النبيين

] احزاب 40 يعنى محمد ( ص )
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 210
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست