نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 206
اجماع به عنوان چهارمين منبع فقهى ياد نمايد
نقش عقل در دريافت احكام شريعت به دو گونه است
اول تلاش براى كشف كتاب و سنت است , اين كوشش همان استدلالها و براهين
عقلى است كه براى فهم احكام شرعى ترتيب داده مى شود كار عقل در اين زمينه
همانند كار اجماع است زيرا حجيت و اعتبار اجماع تنها از جهت كاشفيت آن
نسبت به قول معصوم عليه السلام است , هر چند كه در نحوه حجيت اجماع آراء
گوناگونى وجود دارد
دوم : ارائه منابع و ابزارهاى عقلى براى دريافت احكام شرعى است , كار عقل در
اين مورد مانند كار كتاب و سنت است
توضيح مطلب اين است كه عقل گاه در استدلالهايى كه جهت كشف مطالب ترتيب
مى دهد از مبادى تعبدى كه از كتاب و سنت اخذ نموده است استفاده مى كند و گاه
برخى از مبادى و يا تمام آنها را خود تامين مى نمايد
مستقلات و غير مستقلات عقليه مانند آنچه در مسئله حسن و قبح عقلى مطرح است و
يا آنچه كه با استناد به قواعد عقلى در جواز و يا عدم جواز اجتماع امر و نهى
حاصل شود , و هم چنين اصول و مباديى كه به صورت مخصصات لبى عقلى متصل يا
منفصل در هنگام استفاده از ظواهر نقلى وجود دارند و نظائر آنها همگى از جمله
موارد حضور مبادى عقلى در استنباط مطالب دينى مى باشند
اين مبادى و مقدمات يا از زمره همان مبادى و مقدماتى هستند كه عهده دار
اثبات اصل شريعت هستند , در اين صورت استفاده از آنها نيازمند به تاييد مجدد
شريعت نمى باشد , زيرا پيشگيرى شريعت
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 206