نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 203
گروه سوم : كسانى هستند كه در مقابل افراط گروه قبل راه تفريط را پيموده اند
اينان تنها عقل را مفتاح شريعت مى دانند , به اين معنا كه عقل كليدى است كه
درب شريعت را بر روى ما مى گشايد و پس از گشايش چون پاى افزارى است كه تا
به هنگام ورود به اتاق همراه بوده و هنگام دخول از پاى در مى آيد انسان چون در
را گشود كليد را بر در باقى مى گذارد و آنگاه داخل مى شود و هرگز كليد در براى
بهره بردارى از متاع هاى مخزن نقشى ندارد
بر اساس اين نظر انسان به وسيله عقل به وجود خداوند و نياز انسان به هدايت
الهى و هم چنين نياز به معجزه براى تشخيص نبى از متنبى و بالاخره به وجود
پيامبر پى مى برد ليكن بعد از شناخت نبى همه مبادى و مبانى عقلى را به كنارى
نهاده و به آنچه كه از نبى و يا وصى او رسيده است بسنده مى نمايد
اين گروه از نقشى كه عقل در تشخيص و تمييز وحى داراست غافل هستند , اقوال
معصومين همانگونه كه داراى مقيدات و مخصصات لفظى متصل و منفصلى است كه بدون
لحاظ آنها نمى توان به اطلاقات و عمومات حديث منقول تمسك كرد , داراى مقيدات
و مخصصات لبى متصل و منفصلى است كه لحاظ آنها نيز در فهم كلام معصومين ( ع )
ضرورى است منظور از مخصصات لبى متصل بديهيات عقلى است كه در نظر اول مشخص
مى باشند و مراد از مخصصات لبى منفصل نظريات متقنى است كه مبرهن مى باشند , و
همزمان با برخورد با حديث به ذهن نمى آيند , بلكه نياز به فحص علمى دارند ,
گرچه كار آمدان مباحث عقلى نسبت به آنها نيز همواره حضور ذهنى دارند
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 203