نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 156
ابتدا با اين فرضيه كه هر چه به چشم نيايد , و يا هر آنچه از طريق حس اثبات
پذير و يا ابطال پذير نباشد , ذهنى و بى معناست , به پوچ بودن مفاهيم و معانى
دينى نظر دادند , و سپس با فرضيه هايى از اين قبيل كه هر آنچه در ذهن مى باشد
مانند خود انسان موجودى محسوس و گذرا و در تغيير و دگرگونى است , اين نتيجه
را گرفتند , كه معرفت دين و شريعت امرى متغير و متحول است و از آن پس با
تحليل عوامل فردى و اجتماعى اى كه در قالب مدلهاى مشهود و فرضيه هاى مقبول آنان
در تشكيل ذهنيت انسان دخيل هستند , پندار ديانت را نيز ره آورد جبرى شرايط
روانى , اجتماعى و يا اقتصادى خاص معرفى كردند
هم چنانكه ملاحظه مى شود در حاليكه دين كليسا فرياد بر مى آورد كه من را با علم
كارى نيست , علم با صبورى تمام خود را با آن نزديك كرده و از هيچ تحقير و
تضعيفى نسبت به آن دريغ نمى ورزد
در بخش فلسفه و هستى شناسى نيز وقتى كليسا پيوند خود را با هستى شناسى الهى
قطع مى كند راه استدلال و اقامه برهان را نسبت به اصول و مبادى خود كه همان مبدء
, معاد و وحى و رسالت است فرو مى بندد , و با بسته شدن اين راه فلسفه هاى مادى
و جهان شناسى هاى حسى و غير الهى حمله خود را نسبت به مبانى و اصول دين بطور
مستقيم آغاز مى نمايند
راه رهايى دين از اين تهاجمات تنها بازگشت به دامن هستى شناسى الهى است
زيرا اين فلسفه با اثبات جهان غيب , فطرت ثابت انسان و خلقت سنن غير قابل
تغيير خداوند سبحان , علاوه بر ابطال فلسفه هاى مادى راه را بر روى فرضيه هاى
متكى بر آن فلسفه ها
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 156