responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 136
كه بين نفس و بين آن , اراده , فاصل است , انسان پس از آن كه مطلبى را فهميد مى تواند آن را محترم شمرده و گردن نهد و يا اينكه به آن ايمان نياورد و با وى مخالفت كند

به عنوان نمونه آل فرعون , پس از آن كه معجزات موسى عليه السلام را مشاهده كرده و دانستند كه او ساحر نيست باز بر جحد و انكار خود ادامه داده و به دعوت و دعوى موسى كليم ( ع ) ايمان نياوردند قرآن كريم در اين مورد مى فرمايد[ : فلما جاء تهم اياتنا مبصره قالو هذا سحر مبين و جحدوابها و استيقنتها انفسهم ظلما و علوا

] نمل 13 يعنى چون آيات و معجزات روشن ما به آنها رسيد گفتند اين معجزات
سحرى آشكار است آنها در نزد نفس خود يقين داشتند كه آنچه موسى ( ع ) آورده معجزه است نه سحر , با اين همه به دليل كبر و نخوت و ستمگرى آن را انكار نمودند[ لقد علمت ما انزل هولاء الا رب السموات
] اسراء 102 موسى ( ع ) به فرعون فرمود : تو حتما دانستى كه اين آيات را فقط
پروردگار آسمان ها نازل كرد

آن كس كه عليرغم فهم و يقين به آيات و بينات اقامه شده بر انكار خود اصرار مى ورزد معاند لجوجى است كه از هرگونه ايمان محروم مى باشد , زيرا پس از فهم بطلان آنچه كه قبلا به آن ايمان داشته است مجالى براى ايمان سابق او نيز باقى نمى ماند

ايمان همانگونه كه در اصل بود خود , نيازمند به علم است در شدت و ضعف نيز تابع آن است , البته در اين مسئله نيز بين تلازم وجودى و عدمى فرق است يعنى بقا و درجات مختلف ايمان همانند اصل وجود آن , متكى به بقا و درجات متفاوت علم است ولى عكس آن صادق نيست , زيرا ممكن است كسى عالم بى عمل باشد و

نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست