نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 136
كه بين نفس و بين آن , اراده , فاصل است , انسان پس از آن كه مطلبى را فهميد
مى تواند آن را محترم شمرده و گردن نهد و يا اينكه به آن ايمان نياورد و با وى
مخالفت كند
به عنوان نمونه آل فرعون , پس از آن كه معجزات موسى عليه السلام را مشاهده
كرده و دانستند كه او ساحر نيست باز بر جحد و انكار خود ادامه داده و به دعوت
و دعوى موسى كليم ( ع ) ايمان نياوردند قرآن كريم در اين مورد مى فرمايد[ :
فلما جاء تهم اياتنا مبصره قالو هذا سحر مبين و جحدوابها و استيقنتها انفسهم
ظلما و علوا
] نمل
13 يعنى چون آيات و معجزات روشن ما به آنها رسيد گفتند اين معجزات
سحرى آشكار است آنها در نزد نفس خود يقين داشتند كه آنچه موسى ( ع ) آورده
معجزه است نه سحر , با اين همه به دليل كبر و نخوت و ستمگرى آن را انكار
نمودند[
لقد علمت ما انزل هولاء الا رب السموات
] اسراء
102 موسى ( ع ) به فرعون فرمود : تو حتما دانستى كه اين آيات را فقط
پروردگار آسمان ها نازل كرد
آن كس كه عليرغم فهم و يقين به آيات و بينات اقامه شده بر انكار خود اصرار
مى ورزد معاند لجوجى است كه از هرگونه ايمان محروم مى باشد , زيرا پس از فهم
بطلان آنچه كه قبلا به آن ايمان داشته است مجالى براى ايمان سابق او نيز باقى
نمى ماند
ايمان همانگونه كه در اصل بود خود , نيازمند به علم است در شدت و ضعف نيز
تابع آن است , البته در اين مسئله نيز بين تلازم وجودى و عدمى فرق است يعنى
بقا و درجات مختلف ايمان همانند اصل وجود آن , متكى به بقا و درجات متفاوت
علم است ولى عكس آن صادق نيست , زيرا ممكن است كسى عالم بى عمل باشد و
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 136