نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 135
مرتبط با آنست كه اولى به معرفت دين و دومى به كارشناسى مصاديق آن بر مى گردد
چنانكه ثمر ديگر آن تحقيق , فهميدن حصر و عدم حصر ضوابط دينى در مصاديق خاص
مى باشد
چون بررسى كامل نشان مى دهد كه ذكر بعضى از مصاديق گاهى جنبه تعيينى دارد و
زمانى جنبه تمثيلى , قهرا نتيجه بررسى , صيانت از تفريط جمود بر آنچه در اعصار
پيشين رواج داشته و نزاهت از افراط تعدى و تجاوز از مرزهاى تعيين شده , خواهد
بود
دين فهمى و ديندارى
ديندارى غير از دين فهمى است دين فهمى , علم به دين و علم به معارف الهى
است و ديندارى درد دين داشتن و ايمان به آن معارف است البته ديندارى بدون
دين فهمى ممكن نيست يعنى ايمان بدون علم نمى شود خواه به نحو علم اجمالى و خواه
به نحو علم تفصيلى , هر چند كه علم بدون ايمان ممكن است , يعنى بين علم و
ايمان تلازم عدمى است يعنى هر وقت علم نبود ايمان نيست زيرا ممكن نيست علم
نباشد و ايمان باشد و ليكن بين اين دو تلازم وجودى نيست , يعنى اين طور نيست
كه هر وقت علم بود ايمان هم باشد زيرا ممكن است كسى به مطلبى عالم باشد و به
آن ايمان نياورد
دليل مطلب اين است كه علم پيوند و عقد بين موضوع و محمول قضيه است و اين
پيوند يا ضرورى است و يا بعد از ايجاد مقدمات ضرورى مى شود , لذا انسان در فهم
آنچه كه نمى داند مضطر است و اما ايمان پيوند و عقدى است كه بين نفس و محتواى
قضيه ايجاد شده برقرار مى گردد , و اين پيوند يك فعل اختيارى است
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 135