هدايت الهى همانگونه كه با رحلت پيامبران صاحب كتاب بوسيله انبيائى كه
مفسر و مبين كتاب آنها بودند تداوم پيدا مى كرد , بعد از ارتحال پيامبر ( ص )
اسلام نيز از حركت خود باز نمى ماند
پيامبر اسلام صلى الله عليه و على آله , در مورد آنچه كه در بعد از رحلت او
جهت هدايت مردم باقى مى ماند اين گونه خبر مى دهد[
انى تارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتى
] ( 47 ) يعنى من در ميان شما دو متاع وزين و دو استوانه استوار باقى مى گذارم ,
آن دو عبارت از كتاب خدا و عترت من اند
عترت پيامبر در كنار قرآن مجموعا همان شريعت ناطق هستند كه پس از پيامبر
باقى و برقرارند , اين مجموعه بى آن كه در دلالت آن نقص و فتورى باشد بيان
كامل آفرينش و پرورش انسان است
عمومات و اطلاقاتى كه در اين شريعت وجود دارد به مخصصات و مقيدات آن تخصيص
و تقييد مى خورد , و متشابهاتى كه در آن يافت مى شود به محكمات آن مبين مى گردد
, بنابراين تمسك به بخشى از اين مجموعه و ترك بخشى ديگر , در واقع ترك وحى و
هدايت الهى است , زيرا هر كس كه تنها به مطلقات و عمومات آن رجوع كند از
مقيدات و مخصصات آن باز مى ماند , و هر كس كه تنها به متشابهات آن تمسك
ورزد از محكمات آن دور خواهد ماند
پس تمسك به قرآن همراه با تمسك به سنت و عترت پيامبر است و عترت پيامبر
( ص ) حضرت صديقه طاهره فاطمه زهرا سلام الله عليها و دوازده معصوم ديگرند كه
پس از رحلت پيامبر هرگز از قرآن
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 129