نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 128
ادامه مى يابد با ارسال اين پيامبر است كه دين در وجود او به كمال نهائى مجسم
مى شود و با انزال كتاب اوست كه حقايق عالم به بهترين لسان مدون مى گردد ,
پيامبر و قرآن دو چهره مجسم و مدون از هدايت الهى اند و ارسال و انزال هر دو
فعل خداوند هستند كه اولى از آن دو نسبت به پيامبر و دومى آنها نسبت به قرآن
استعمال مى شود[
واتبعوا النور الذى انزل معه
] اعراف
157 يعنى از آن نور كه همراه پيامبر نازل شده است تبعيت نمائيد
پس پيامبر همان قرآن ناطق است چه اين كه قرآن , خلق پيامبر بوده و همانند
پيامبر در آن هيچ نقطه اى از خطا و ابهام وجود ندارد البته در قرآن آيات
متشابهى هست كه ممكن است معناى آن براى همگان صريح و آشكار نباشد ليكن هيچ
مطلبى در قرآن نيست كه در حد ذات خود متشابه و مشكوك و يا آن كه باطل و
مردود باشد
آيات متشابه قرآن نيز خدشه اى بر استحكام دلالت قرآن وارد نمى آورد زيرا اين
آيات به نوبه خود در پرتو آيات محكم آن روشن و آشكار مى گردند
از جمله محكماتى كه در قرآن براى تبيين متشابهات , نام آن ذكر شده است وجود
مقدس پيامبر ( ص ) است كه مى فرمايد[
ما اتيكم الرسول فخذوه و ما نهيكم عنه فانتهوا
] حشر
7 يعنى آنچه را كه پيامبر بشما مى دهد اخذ نمائيد و آنچه را كه او نهى
مى كند ترك كنيد
اخذ به سنت رسول الله مايه تفسير بسيارى از قوانين و مقررات و تبيين بسيارى
از جزئياتى است كه در قرآن به اجمال از آنها سخن رفته است , ليكن شكى نيست كه
پيامبر اسلام انسانى است كه همانند ديگر انسانها نشئه طبيعت را وداع مى كند ,
[
انك ميت و انهم ميتون
]
نام کتاب : شريعت در آينه معرفت نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 128