responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 271

به خاطر دارم روزی یکی از همشهریهای من که مرد مسلمان و متدینی است به تهران آمده بود و با من ملاقات داشت همین مسأله را مطرح میکرد.

این مرد سری به بیمارستان جذامیها در مشهد زده بود و از مشاهده پرستاران مسیحیای که صمیمانه (لااقل به عقیده او) به جذامیها خدمت میکردند به هیجان آمده و تحت تأثیر قرار گرفته بود و در همان حال این مسأله در ذهنش طرح و دچار شک شده بود.

توجه دارید که پرستاری از جذامی، کاری سخت و منفور و بسیار دشوار است.

وقتی که این بیمارستان در مشهد تأسیس شد پزشکان، کمتر حاضر میشدند در آنجا خدمت کنند و کسی هم برای پرستاری آنها راضی نمیشد؛ در روزنامهها برای استخدام پرستار دعوت بعمل آمد، در سراسر ایران حتی یک نفر هم به این دعوت پاسخ مثبت نداد؛ چند تن از دختران به اصطلاح «تارک دنیا» ی مسیحی از فرانسه آمدند و پرستاری جذامیها را به عهده گرفتند.

این مرد که اعمال بشر دوستانه و مراقبت صمیمانه آنان را نسبت به جذامیهایی که حتی مطرود پدر و مادر خویشند دیده بود سخت تحت تأثیر آنان قرار گرفته بود.

نقل میکرد که پرستاران مسیحی لباسهای بلند و گشادی پوشیدهاند و غیر از چهره و دستها جایی از بدنشان نمایان نیست، هر کدام تسبیح بلندی- که شاید هزار دانه باشد- دارند، هر وقت از کار فراغت پیدا میکنند مشغول ذکر میشوند.

آنگاه این مرد با فکری پریشان و لحنی مضطرب میپرسید آیا این حرف درست است که مردم غیر مسلمان وارد بهشت نمیگردند؟

البته ما فعلا به این مطلب کاری نداریم که آن دختران مسیحی روی چه انگیزهای آمدهاند؟ آیا واقعا للّه و فی اللّه و محض انساندوستی دست به چنین کاری زدهاند یا انگیزهای دیگر درکار است؟ و البته نمیخواهیم بدبین باشیم، همچنانکه زیاد هم خوشبین نیستیم؛ غرض ما این است که این حوادث و جریانها افراد ما را در جریان یک پرسش جدّی قرار داده است.

در چند سال پیش در یک انجمن برای سخنرانی دعوت شده بودم. در آن انجمن طبق معمول خودشان از شرکت کنندگان درخواست میشد که اگر سؤالاتی دارند بنویسند تا در موقع مناسب جواب داده شود. آن سؤالات را در دفتری ثبت کرده بودند و آن دفتر را در اختیار من قرار دادند که موضوع سخنرانی خود را از میان آنها انتخاب کنم. من دیدم سؤالی که بیش از هر سؤال تکرار شده است همین است که آیا خداوند هر غیر مسلمانی را به جهنم میبرد؟ آیا پاستور و ادیسون و کخ اهل عذاب خواهند

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 271
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست