responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 137

قرآن سپس یک فرمول کلی را یادآوری میکند. آن فرمول این است که هر فسادی، مقدمه شکست و بدبختی است و هر تجدید نظر اصلاحی رحمت خدا را تجدید میکند. اینک متن آیات:

و قضینا الی بنی اسرائیل فی الکتاب لتفسدنّ فی الارض مرّتین و لتعلنّ علوّا کبیرا. فاذا جاء وعد اولیهما بعثنا علیکم عبادا لنا اولی بأس شدید فجاسوا خلال الدّیار و کان وعدا مفعولا ثمّ رددنا لکم الکرّة علیهم و امددناکم باموال و بنین و جعلناکم اکثر نفیرا. ان احسنتم احسنتم لانفسکم و ان اسأتم فلها، فاذا جاء وعد الآخرة لیسوؤا وجوهکم و لیدخلوا المسجد کما دخلوه اوّل مرّة و لیتبّروا ما علوا تتبیرا. عسی ربّکم ان یرحمکم و ان عدتم عدنا و جعلنا جهنّم للکافرین حصیرا [1].

«به فرزندان اسرائیل اخطار کردیم که شما دو بار در روی زمین فساد بپا میکنید و علوّ و برتری میجویید (یعنی قدرت خود را بر مردم تحمیل میکنید و به حقوق دیگران تجاوز مینمایید، همان کاری که استعمارگران نسبت به مستعمرهها انجام میدهند). به دنبال نوبت نخستین، بندگانی از آن خود، نیرومند، برمیانگیزیم و بر شما مسلّط میکنیم، شما را بکوبند و در داخل خاک شما نفوذ کنند.

بار دیگر- وقتی که شما خود را عوض کنید- شما را بر دشمنانتان پیروز کنیم و با مال و فرزند و نفرات، شما را مدد رسانیم.

اگر نیکی پیشه سازید، به نفع خود شما خواهد بود و اگر بد کنید نیز به ضرر شما خواهد بود.

چون فساد دوم را ایجاد کنید، مجدّدا دشمن را بر شما تسلّط بخشیم تا شما را بدبخت سازند و دوباره در خاک شما و معبد شما پای بنهند و همه چیز را زیر و رو کنند. امید است پروردگارتان به شما ترحّم کند (یعنی ممکن است پس از بدبختی، دوباره شما را نیکبخت کند) ولی اگر برگردید باز هم ما برمیگردیم (زیرا قانون ما این است که اگر صد بار فساد کنید صد بار شما را بکوبیم، و اگر در جهت خوبی و نیکی، خود را عوض کنید ما هم روش خود را با شما عوض میکنیم) و جهنم را در برگیرنده کافران قرار دادهایم».

در حقیقت، این آیات، بسط و گسترش همان فرمول کلّی است که:

انّ اللّه لا یغیر ما بقوم حتّی یغیروا ما بانفسهم.


[1]. اسراء/ 4- 8

نام کتاب : مجموعه آثار ط-صدرا نویسنده : مطهری، مرتضی    جلد : 1  صفحه : 137
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست