responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : حکمت نظري و عملي نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 75
انتخاب كرديم . درباره شناخت خدا كه اول دين است . طبق بيان حضرت كه اول الدين معرفته [1] بيش از همه اوصاف ذاتى حق , روى عدم تناهى و اطلاق ذاتى حق تعالى تكيه مى شود كه خدا ازلى است و ابدى و در جمع خدا نا محدود است . اين نا محدود بودن محور بسيارى از خطابه هاى حضرت على ( ع ) است و در كنار اين نامحدود بودن مسائل ديگرى مطرح است . از قبيل بساطت ذات و از قبيل تجرد ذات گرچه اصل وجود حق قبلا بحث شد ولى نمونه كوتاهى باز درباره اصل موجوديت خدا از نظر نهج البلاغه سخنى مطرح كنيم بعد به تجرد اين ذات و بساطت اين ذات و اطلاق ذاتى آن بپردازيم در خطبه 108 ميفرمايد : كل شى ء خاضع له و كل شى ء قائم به , غنى كل فقير , و عزكل ذليل , و قوة كل ضعيف [2] .

قبلا ثابت شد كه نظام عالم از نظر اميرالمؤمنين نظام على و معلولى است . زيرا در يكى از اين خطب صريحا فرمود : و كل قائم فى سواه معلول [3] هر موجودى غير از خدا معلول است . يعنى خدا علت است و موجودات ديگر معلول . او آفريننده است و ديگران آفريده شده . پس چيزى در عالم نيست كه از نظام على و معلولى مستثنى باشد و تنها علت حقيقى اوست و مسبب اسباب اوست و همه معلول اويند . زيرا علل وسطه هم بايد به علت بالذات برگردد .

در اينجا فرمود : كل شى ء قائم به تمام موجودات به خدا قيام دارند . پس هيچ موجودى به خودش تكيه ندارد زيرا هستى او عين ذات او نيست . هر چيزى كه عين هستى نباشد و هستى او ذاتى او نباشد قائم بالذات


[1]نهج البلاغه فيض الاسلام , خطبه اول , صفحه 23 .

[2]نهج البلاغه فيض الاسلام , خطبه 108 , صفحه 326 .

[3]نهج البلاغه فيض الاسلام , خطبه 228 , صفحه 742 .

نام کتاب : حکمت نظري و عملي نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 75
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست