نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 80
متصور نيست ، زيرا بدون استعانت از صدق قضيه نمي توان به صورت
قضيه اي رسيد که در آن از وجود فاصله خبر داده مي شود ، بنابراين در اين
دسته از قضايا راهي براي ترسيم جدايي بين علم تصوري به قضيه و يقين علمي به
آنکه عبارت از همان آگاهي به ضرورت صدق است ، وجود ندارد تا از آن پس ، از
چگونگي پيوند اين دو پرسش شود .
امّا نسبت به قضاياي بديهي غير اوّلي اين پرسش ، گرچه بي فايده است
؛ ليکن قابل طرح بوده و طرح آن محال نيست . در مورد قضاياي نظري پرسش ياد
شده يک سؤال جدي است که تا به پاسخ نرسد ، عقل بر ضرورت صدق قضيه گواهي
نداده و در نتيجه هر گونه اعتماد و باور به آن ، باور و اعتمادي خيالي و
وهمي بوده و از حوزه يقين روانشناختي که متکي بر تلقينات ذهني است ، خارج
نيست و گرايش و ايمان انسان نسبت به قضايايي که در اين مرحله هستند ، به
عقل عملي مربوط بوده و نظير ايمان نا آگاهان متحجّر ، از سنخ ايمانهايي است
که با علم و آگاهي حقيقي که به عقل نظري مربوط است ، قرين نيست .
چه بسا که اين گونه گرايشها و باورهاي عملي که با عادتها و
تلقينهاي روزمره و عملهاي پياپي تقويت شده و به صورت ملکات نفساني درآمده و
در حوزه فعاليتهاي نفساني و رواني انسان قرار دارند ، با يقين علمي خلط
شوند ؛ ليکن تأمل در عقل نظري و امتيازهاي فراواني که بين باور رواني با
يقين علمي وجود دارد ، خلط مذکور را آشکار ساخته و در نتيجه جهل واقعي را
در مورد آنها اثبات مي نمايد .
يقين علمي ، احتمال و اعتبارهاي اجتماعي
در حوزه عقل نظري ، معرفت علمي با چيزي کمتر از يقين علمي که
عبارت از آگاهي بر ضرورت صدق است ، حاصل نمي شود . اگر عقل به ضرورت صدق يک
قضيه
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 80