نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 301
خارجي مضاف است ، به دو طرفي که در خارج محقق باشد ، نيازمند
است و طرف آن بدون شک هيچ يک از امور مقيّد و محدودي که شخص مزبور نا اميدي
خود نسبت به آن ها را در مي يابد ، نيست .
در مورد محبّت نيز ، استدلال مزبور بر پاسخي که افراد در ذهن و فکر
خود نسبت به محبوب و مطلوب مي دهند ، استوار نيست ، زيرا در اين صورت ،
محبوب آن ها مي تواند يک امر موهوم و غير واقعي باشد ؛ البته در اين حال ،
محبت نسبت به آن امر نيز موهوم و غير واقعي خواهد بود .
محبتي که در متن هستي افراد و عين واقعيت آن هاست و منشأ اثر است و
تلاش و کوشش پي گير زندگي را تأمين مي کند ، به يک صورت ذهني که معلوم
بالذات آدمي است ، تعلق نمي گيرد ، بلکه متعلق آن واقعيتي است که صور ذهني
انسان نيز در جهت شناخت و کشف آن بسيج مي شوند ؛ يعني محبوب بالذات همان
معلوم بالعرضي است که واقعيت خارجي است و استدلال نيز به دنبال آن است که
محبوب واقعي را با صرف نظر از تصوري که افراد نسبت به آن دارند ، با
شناسايي محبوب هاي کاذب و دروغين و امتياز از آن ها ، يا از طريق شهود
مستقيم به دست آورد .
براي تقريب به ذهن ، مي توان جريان تلازم بين وجود عطش انسان و
وجود آب در متن واقع را مطرح کرد ، زيرا عطش يک وجود خارجي است ؛ گر چه
موطن آن درون انسان است و رابطه عيني بين عطش و آب خارجي برقرار است ، و
اگر تشنه اي به سراب دل بست و به دنبال آن حرکت کرد ، از باب خطاي در تطبيق
است و هرگز باطل بودن پندار کسي که سراب را به جاي آب ادراک کرد ، نقضي بر
تلازم بين وجود عطش و وجود آب در متن خارج نخواهد بود .
برهان فطرت در آيات قرآن
قرآن کريم يک کتاب علمي محض نيست که بر مدار براهين مفهومي ، عهده دار
نام کتاب : تبيين براهين اثبات خدا نویسنده : جوادی آملی، عبدالله جلد : 1 صفحه : 301