سبحان مى فرمايد(
ويل لكل همزة لمزه
) [12] . روى اين حركت هاى لبان ما قرآن تكيه مى كند كه مبادا لبانتان را
نحوه
اى حركت بدهيد كه كسى را بيازاريد و يا تحقير كنيد . اگر روى حركت مژه هايمان
و حركت ديدمان قرآن كريم حساب مى كند :
يعلم خائنة الاعين [13] . نبايد از محاسبه خود غافل باشيم . انسان در هر لحظه كه باطل را يارى
مى كند در همان لحظه از دين خدا غافل است . چون دين خدا با هيچ باطلى سازش
پذير نيست :
قل جاء الحق و ما يبدء الباطل و ما يعيد
[14] . بگو حق آمد و جا براى هيچ باطلى نيست , نه باطل كهن نه باطل تازه .
يعنى در زمان حكومت اسلامى نه گناه هاى تازه پيدا شده روا است , و نه گناه هاى
سابقه دار را مى شود اعمال كرد , چون حق با هيچ باطلى سازگار نيست . امام سلام
الله عليه فرمود اگر كسى به باطل توجه كرد در آن بعد به خدا متدين نيست و از
دين خدا بيرون است , و هر كسى را شيطان با تكاثر در رشته خاص او فريب مى دهد
. آن كه كوثر نصيبش شد به تكاثر تن در نمى دهد و آن ها افراد كمى هستند .
غزالى يك وقت مى گفت محصول زحمت هاى چندين ساله ام كه من سرگرم هدايت و
ارشاد مردم بودم در اين يك شعر فردوسى ظهور كرد :
اگر بار خار است خود كشته اى *** وگر پرنيانست خود رشته اى
و به همين مضمون :
گر به خارى خسته اى خود گشته اى *** ور حرير و قذدرى خود رشته اى [15]
يعنى انسان شب و روز دارد كار مى كند , يا مشغول آبيارى درخت پرخار و تيغ
است , يا مشغول رشتن پارچه هاى پرنيانى و ابريشمى است . اگر بعد از مرگ رنج
مى برد براى آن است كه عمرى زحمت كشيد و درخت پر تيغ را آبيارى كرد . اين