responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 278
بد زبانى , بد دهانى , بد قلمى آزردن اين و آن و رنجش خاطر اين و آن را فراهم كردن , همه تيغ است . هر كسى هر گناهى و ظلمى كه مى كند ظرف آبى است كه به پاى درخت پر تيغ خود ريخته كه او را سبز كند , آنگاه وقتى كه مى ميرد , تمام اين درخت هاى پر تيغ تيغ هايش عليه او خواهد بود . وقتى او را در قبر مى گذارند مثل اين كه كسى را روى تشكى گذاشته اند كه تمام اين تشك پر از خار و تيغ است . اگر يك تشكى تهيه كنند و بجاى پنبه و پر مشتى تيغ و يا خار در او بگذارند , انسان چگونه در آنجا مى آرامد و مى آسايد .

چه آسايد به هر پهلو بغلطد *** هر او كز خار سازد او نهالين

اگر يك كسى نهالين و تشكى از تيغ و خار تهيه كرد , او به هر پهلو بغلطد تيغ مى خورد و آسايش و آرامشى ندارد . در قبر و برزخ كه ملكوت اين عالم است چه آسايشى براى اين شخص است ؟ او در تمام مدت تلاش كرد تيغ بسازد و خار بروياند . البته نرم رفتارى و احسان انسان نسبت به مسلمين در عين حال كه( اشداء على الكفار) [16] است ( , رحماء بينهم) بودن او همان پرنيان بافتن او است . و اگر مى بينيم فردوسى در تاريخ مانده است آن اشعار توحيدى او مانده است , وقتى مى گويد :

خداوند بالا و پستى توايى *** ندانم چه اى هر چه هستى توايى [17]

كه خداوند را حقيقت محض و هستى صرف مى داند او باعث ماندنش هست , وقتى مى گويد :

درست اين سخن گفته پيغمبرت *** كه من شهر علمم على ام در است [18]

اين اشعار او را حفظ كرد والا آنچه كه براى زيد و عمر سرود كه قابل دوام و بقاء نبود . اين شعرهائى را كه در ولايت گفت و از شيعه هاى خاص على و اولاد على است , آن شعرهاى بلندى كه در توحيد گفت , آن شعرهاى بلند آموزنده اخلاقى را كه سرود او را به اين جا رسانيد كه غزالى مى گويد محصول نصايح چندين ساله ام

[16]سوره فتح آيه 29 .

[17]شاهنامه فردوسى .

[18]همان ماخذ .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 278
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست