responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 224
است كه به خدا مى رسد : لن ينال الله لحومها و لا دماء ها و لكن يناله التقوى [2] . يعنى , گوشت و خون قربانى به خدا نمى رسد . آن تقوائى كه در آن قربانى و كشتن گوسفند و شتر هست , كه روح و درون و سر اين عبادت است و آن را تبيين مى كند , به خدا مى رسد .

در جاهليت وقتى قربانى مى كردند مقدارى از گوشت قربانى را به ديوار كعبه مى آويختند و مقدارى از خون قربانى را به ديوار كعبه مى ماليدند كه قبول بشود . اسلام آمد روى اين كار خط بطلان كشيد , فرمود گوشت و خون به خدا نمى رسد تقواى اين عمل به خدا مى رسد . پس انسان متقى كه در حقيقت به باطن عبادت رسيده و مى كوشد كه به اسرار نهائى عبادت برسد , او به خدا مى رسد .

چون اميرالمؤمنين سلام الله عليه در همه اين ابعاد عبادت مثل اعلا بود , در توحيد فرمود : ما كنت اعبد ربا لم اره [3] , در معاد فرمود : لو كشف الغطاء ما ازددت يقينا [45] . سخنان آن حضرت مى تواند راهگشاى انسان براى رسيدن به اسرار عبادت باشد . بعد از آنكه ضربت بر سر مبارك مولى الموحدين آمد , وصيتى فرمود و آن وصيت صرفا براى امام حسن و امام حسين نبوده است بلكه در بعضى از فرازهاى اين وصيت آمده است كه به شما و به كسانى كه كتاب من به آنها مى رسد وصيت مى كنم . اين وصيت به همه مسلمين متوجه است : وصيتى لكم ان لا تشركوا بالله شيئا [5] . چيزى را شريك خداوند قرار ندهيد و كارى كه براى خداوند است به غير خدا نسبت ندهيد كه اين مى شود شرك . مشركين كار خدا را به غير خدا نسبت مى دادند , نه اينكه يك قدرى را براى خدا و يك قدرى را براى غير خدا انجام مى دادند زيرا آن شرك معهود نيست , بلكه رياء است . معمولا مشركين


[2]سوره حج آيه 37 .

[3]توحيد , صدوق , باب 43 , حديث 2 .

[4]كافى , حلية الاولياء , ابونعيم اصفهانى , ج 1 , ص 18 , احياء العلوم , غزالى با مضامين مختلف آمده است .

[5]نهج البلاغه , كتاب 23 .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 224
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست