responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 206
جهنم است . ابن ملجم با شمشيرش امام اول را شهيد كرد و با شمشير امام دوم كشته شد . يقينا يك انسانى اين چنين به جهنم مى رود با شمشير امام معصوم هيچ كسى كشته نمى شود مگر اينكه اهل جهنم است . شقاوت عميق ابن ملجم براى اين نكته بود زيرا او كسى را شهيد كرد كه بعد از رسول خدا همانندى ندارد . اميرالمؤمنين در معرفى خود چنين فرمود : الا انى عبدالله و اخو رسول الله ( ص ) و صديقه الاول صدقته و آدم بين الروح و الجسد [20] .

اول از بندگى شروع كرد فرمود بدانيد من بنده خدا و برادر پيامبر خدايم . اول كسى كه او را تصديق كرد من بودم و آن وقتى كه من رسول خدا را به رسالت و وحى تصديق كردم آدم ابوالبشر هنوز خلق نشده و بين عالم غيب و شهادت بود . معلوم مى شود اگر آدم ابوالبشر مسجود همه ملائكه است به پاس احترام آن ولايت مطلقه ايست كه يكى از مظاهر آن ولايت مطلقه آدم ابوالبشر است . و برجسته تر از او على و اولاد على عليهم السلام اند .

اگر چنانچه اميرالمؤمنين اول كسى است كه رسالت رسول خدا را تصديق كرد و هنوز نه آدمى بود نه آدميزاد , كشتن انسانى اين چنين شقاوتى آن چنان را هم در بر دارد , لذا ابن ملجم اشقى الاولين و الاخرين است . آن كسى كه ناقه ثمود را كه به اعجاز صالح سلام الله عليه پيدا شده پى كرد , با همه آن بركاتى كه از آن ناقه نصيب امت صالح سلام الله عليه مى شد , اين شخص شقيق تر از اوست , اگر او بود اين كار را نمى كرد , چون هر كسى در حد معينى از دركات شقاوت قرار دارد .

از مدتها قبل رسول خدا عليه آلاف التحية و الثناء اين جريان ضربت خوردن اميرالمؤمنين را خبر دادند , آنگاه اميرالمؤمنين عرض كرد : يا رسول الله و ذلك فى سلامة من دينى ؟ فقال صلى الله عليه و آله و سلم : فى سلامة من دينك [21] .


[20]امالى , شيخ مفيد , ارشاد القلوب , ديلمى , ص 297 .

[21]خطبه شعبانيه , اربعين , شيخ بهائى , حديث 9 .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 206
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست