آنوقتى كه اين حادثه را بر من روا مى دارند و من اين ضربت را مى بينم دينم سالم
است يا خير ؟ رسول الله فرمود : آرى , دين تو سالم است . لذا وقتى آن شمشير
پائين آمد , فرمود :
فزت و رب الكعبه [22] . سوگند به صاحب آن خانه اى كه در خانه او بدنيا آمد , رستگار شدم .
ثم قال يا على من قتلك فقد قتلنى و من ابغضك فقد ابغضنى .
چون اميرالمؤمنين از رسول خداست كه فرمود( :
على منى و انا من على
) . و اين تعبير مخصوص حسين بن على عليهما السلام نيست , بلكه يك حقيقتى است
به دو صورت . او به منزله جان من است , لذا فرمود : هر كه تو را بكشد من را
كشته است و هر كسى تو را به غضب در آورد من را به غضب در آورده است .
اينكه مى بينيم در كتابهاى كلامى مرحوم محقق طوسى و شاگردش مرحوم علامه رضوان
الله عليهما مى فرمايند : محارب على كفرة و مخالفوه فسقه [23] , سرش اين
است . اين بزرگان مى گويند كسى كه محارب على بن ابيطالب است و به جنگ با
على برخاست او كافر است , چون رسول خدا فرمود( حربك حربى) . جنگ با تو
جنگ با من است , جنگ با پيامبر مستلزم كفر است , جنگ با على بن ابيطالب هم
مستلزم كفر است . ولى اگر كسى با اميرالمؤمنين در جنگ نباشد , مخالف او باشد
نه معاند , او فاسق است . خصوصيت معصوم آن است كه بغض و غضب آن براى رضاى
خدا است نه براى هواى نفس .
و انك منى كنفسى وطينتك من طينتى و انت وصيى و خليفتى على امتى [24] يا على تو به منزله جان من هستى , وصى و خليفه من هستى , كشتن تو همانند
كشتن من است .
تذكر : بالاترين عبادت در شبهاى احياء , عالم شدن به احكام خدا و اصول و
[22]بحارالانوار , ج 42 , ص 239 , جلاء العيون , سيد عبدالله شبر , ج 1 , ص 274
.
[23]كشف المراد فى شرح تجريد الاعتقاد , مسئله نهم , فى احكام المخالفين , ص
314 , تلخيص الشافى , شيخ طوسى , ج 4 , ص 131 .