responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 207
آنوقتى كه اين حادثه را بر من روا مى دارند و من اين ضربت را مى بينم دينم سالم است يا خير ؟ رسول الله فرمود : آرى , دين تو سالم است . لذا وقتى آن شمشير پائين آمد , فرمود : فزت و رب الكعبه [22] . سوگند به صاحب آن خانه اى كه در خانه او بدنيا آمد , رستگار شدم .

ثم قال يا على من قتلك فقد قتلنى و من ابغضك فقد ابغضنى . چون اميرالمؤمنين از رسول خداست كه فرمود( : على منى و انا من على ) . و اين تعبير مخصوص حسين بن على عليهما السلام نيست , بلكه يك حقيقتى است به دو صورت . او به منزله جان من است , لذا فرمود : هر كه تو را بكشد من را كشته است و هر كسى تو را به غضب در آورد من را به غضب در آورده است .

اينكه مى بينيم در كتابهاى كلامى مرحوم محقق طوسى و شاگردش مرحوم علامه رضوان الله عليهما مى فرمايند : محارب على كفرة و مخالفوه فسقه [23] , سرش اين است . اين بزرگان مى گويند كسى كه محارب على بن ابيطالب است و به جنگ با على برخاست او كافر است , چون رسول خدا فرمود( حربك حربى) . جنگ با تو جنگ با من است , جنگ با پيامبر مستلزم كفر است , جنگ با على بن ابيطالب هم مستلزم كفر است . ولى اگر كسى با اميرالمؤمنين در جنگ نباشد , مخالف او باشد نه معاند , او فاسق است . خصوصيت معصوم آن است كه بغض و غضب آن براى رضاى خدا است نه براى هواى نفس .

و انك منى كنفسى وطينتك من طينتى و انت وصيى و خليفتى على امتى [24] يا على تو به منزله جان من هستى , وصى و خليفه من هستى , كشتن تو همانند كشتن من است .

تذكر : بالاترين عبادت در شبهاى احياء , عالم شدن به احكام خدا و اصول و


[22]بحارالانوار , ج 42 , ص 239 , جلاء العيون , سيد عبدالله شبر , ج 1 , ص 274 .

[23]كشف المراد فى شرح تجريد الاعتقاد , مسئله نهم , فى احكام المخالفين , ص 314 , تلخيص الشافى , شيخ طوسى , ج 4 , ص 131 .

[24]خطبه شعبانيه , اربعين , شيخ بهائى , حديث 9 .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 207
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست