الله لرجل من قلبين فى جوفه
[18] . قلب يعنى همان لطيفه الهى و همان جان الهى و يك انسان دو قلب
ندارد .
اگر هر انسانى يك قلب دارد و اگر به ما آموختند كه از خداى سبحان مسئلت
كنيد كه در اين قلب جز محبت حق چيزى راه پيدا نكند : و قلبى بحبك متيما .
اين تربيت , تربيت صديقين است . آنگاه چيزى در قلب غير از ياد حق نيست و
اين قلب از هر چه غير حق است پرهيز مى كند و وارسته مى شود .
اين كه رسول خدا عليه آلاف التحية و الثناء در جواب اميرالمؤمنين فرمود(
بهترين اعمال ماه مبارك رمضان ورع است) , هر كسى به اندازه خود از اين ورع
استفاده مى كند . اهل توبه به يك اندازه , اهل صلاح به يك اندازه , اهل تقوى به
يك اندازه , صديقين هم به اندازه خودشان .
بعد از اينكه اين سؤال و جواب تمام شد اميرالمؤمنين مى فرمايد كه رسول خدا
گريه كرد :
ثم بكى , فقلت : ما يبكيك يا رسول الله ؟ فقال : ابكى ما يستحل منك فى هذا
الشهر , كانى بك و انت تصلى لربك و قد انبعث اشقى الاولين و الاخرين . شقيق
عاقر ناقة ثمود تضربك ضربة على قرنك تحتضب منها لحيتك
[19] . عرض كردم چرا گريه مى كنيد . فرمود : آن حادثه اى كه بر تو وارد
مى شود و تو را مستحق آن حادثه مى دانند و براى تو آن حادثه را حلال مى شمارند ,
آن معنى مرا گريان كرد . نه تنها بر تو حادثه وارد مى شود بلكه نسبت به تو روا
مى دارند . گويا اينكه من تو را با اين وضع مى بينم كه تو در حال نماز هستى آن
انسانى كه از همه انسان ها شقى تر است در اولين و آخرين مردى به شقاوت او
نيامده او برمى خيزد و با خون سرت محاسنت را رنگين مى كند . كسى به شقاوت
ابن ملجم نيامده چون شهيدى چون على بن ابيطالب نيامده . اينكه ابن ملجم اشقى
الاولين و الاخرين است تنها نه براى آن است كه با شمشير او امامى شهيد شد , چون
هر كس امام را شهيد كنيد يقينا اهل جهنم است و هر كسى امام معصوم را بكشد ,
يقينا اهل