را كه از رسول خدا عليه آلاف التحية و الثناء رسيده است , مى خواند , اگر يك
جمله قرآنى در وسطش باشد , پيداست , مى تابد . با كلمات حضرت رسول صلى الله
عليه و آله و سلم هم نمى شود هماهنگش كرد .
اين قرآن را طناب و ريسمان الهى مى دانند كه به ما گفته اند(
و اعتصموا بحبل الله جميعا
) [23] همه به اين حبل كه دين خدا و كلام خداست تمسك كنيد , كه اين طناب
به يك سقف محكم زوال ناپذير بسته است . اين طناب را بگيريد و بالا بيائيد .
اعتصام كنيد و از چاه بالا بيائيد . درون چاه نباشيد , چون طناب قرآن يك طرفش
بدست انسانها است و يك طرفش هم بدست خدا است . هر كه اين طناب را بگيرد
و درباره آيات قرآن بحث كند , بفهمد جا دارد تا به لقاء الله برسد . فرمود اين
را با هم بگيريد و با هم بالا بيائيد . اين شكست ناپذير است , گسستنى نيست .
چون(
لا ياتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه
) [24] , چيزى اين كتاب را باطل نمى كند . با هم چنگ بزنيد و با هم بالا
بيائيد .
پيداست كه سر تلاوت آن است كه انسان آن طرف طناب را ببيند . اگر
در تلاوت قرآن به اين جا رسيد كه ديد طناب بدست كيست , اين شخص به سر قرآن
و به سر تلاوت رسيده است , وگرنه اگر يك قرآنى خواند ولى نفهميد آن طرف اين
طناب بدست كيست , اين به سر قرآن نرسيده است , لذا فرمودند حداقل شبانه روز
پنجاه آيه از قرآن كريم بخوانيد , كه با عهد الله در تماس باشيد . براى اين كه
روشن شود اين قرآن يك طنابى است كه يك طرفش بدست انسان است و يك طرفش
بدست خدا . انسان هر چه بفهمد باز جا دارد كه كنجكاوى بيشترى كند .
امام سجاد سلام الله عليه فرمود :
آيات القرآن خزائن فكلما فتحت خزانة ينبغى لك ان تنظر ما فيها
[25] . آيات قرآن خزائن الهى است , خزينه خدا تمام ناشدنى است , هر آيه
خزينه اى از خزانه هاى الهى است , هرگاه يك آيه باز