responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 189
را كه از رسول خدا عليه آلاف التحية و الثناء رسيده است , مى خواند , اگر يك جمله قرآنى در وسطش باشد , پيداست , مى تابد . با كلمات حضرت رسول صلى الله عليه و آله و سلم هم نمى شود هماهنگش كرد .

اين قرآن را طناب و ريسمان الهى مى دانند كه به ما گفته اند( و اعتصموا بحبل الله جميعا ) [23] همه به اين حبل كه دين خدا و كلام خداست تمسك كنيد , كه اين طناب به يك سقف محكم زوال ناپذير بسته است . اين طناب را بگيريد و بالا بيائيد . اعتصام كنيد و از چاه بالا بيائيد . درون چاه نباشيد , چون طناب قرآن يك طرفش بدست انسانها است و يك طرفش هم بدست خدا است . هر كه اين طناب را بگيرد و درباره آيات قرآن بحث كند , بفهمد جا دارد تا به لقاء الله برسد . فرمود اين را با هم بگيريد و با هم بالا بيائيد . اين شكست ناپذير است , گسستنى نيست . چون( لا ياتيه الباطل من بين يديه و لا من خلفه ) [24] , چيزى اين كتاب را باطل نمى كند . با هم چنگ بزنيد و با هم بالا بيائيد .

پيداست كه سر تلاوت آن است كه انسان آن طرف طناب را ببيند . اگر در تلاوت قرآن به اين جا رسيد كه ديد طناب بدست كيست , اين شخص به سر قرآن و به سر تلاوت رسيده است , وگرنه اگر يك قرآنى خواند ولى نفهميد آن طرف اين طناب بدست كيست , اين به سر قرآن نرسيده است , لذا فرمودند حداقل شبانه روز پنجاه آيه از قرآن كريم بخوانيد , كه با عهد الله در تماس باشيد . براى اين كه روشن شود اين قرآن يك طنابى است كه يك طرفش بدست انسان است و يك طرفش بدست خدا . انسان هر چه بفهمد باز جا دارد كه كنجكاوى بيشترى كند .

امام سجاد سلام الله عليه فرمود : آيات القرآن خزائن فكلما فتحت خزانة ينبغى لك ان تنظر ما فيها [25] . آيات قرآن خزائن الهى است , خزينه خدا تمام ناشدنى است , هر آيه خزينه اى از خزانه هاى الهى است , هرگاه يك آيه باز


[23]سوره آل عمران آيه 103 .

[24]سوره فصلت آيه 42 .

[25]اصول كافى , ج 2 , كتاب فضل القرآن .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 189
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست