فاتح شده است , يا در حين يادگيرى با آن بميرد , مثل كسى كه در حين معركه كشته
مى شود كه شهيد است .
اين كه در روايات آمده است اگر كسى در بستر بيمارى بميرد , وقتى به احكام
حق معتقد بود( مات شهيدا) اين شهيد است براى آنست كه در ميدان جنگ با
هوس
تسليم نشد , اگر آن توفيق را پيدا نكرد كه همه اميال نفسانى را رام كند , حتما
به اين درجه رسيده است كه تسليم آنها نشود , لذا حضرت فرمود( :
ينبغى للمؤمن ان لا يموت حتى يتعلم القرآن او يكون فى تعليمه
) [20] . انسان سعى كند در نبرد با جهل يا فاتح و يا شهيد شود هرگز اسير
جهل نگردد . و اگر كسى قرآن ياد بگيرد بعد در اثر بى اعتنائى فراموشش بشود ,
احيانا گرفتار كيفر دردناك خواهد شد , كه روايات مبسوطى هم وارد شده است .
امام صادق فرمود :
القرآن عهد الله الى خلقه فقد ينبغى للمرء المسلم ان ينظر فى عهده و ان يقرء
منه فى كل يوم خمسين آية
[21] . قرآن عهدنامه الهى است , به سوى خلقش . شايسته است كه انسان به
عهدنامه خدا نگاه كند و شبانه روز لااقل 50 آيه بخواند . چون(
النظر الى المصحف عبادة
) [22] . نگاه به اين كلمات هم عبادت است . اين كتاب نظير ديگر كتب
نيست كه اگر كسى معنايش را نداند , نخواند و از خواندنش لذت نبرد . اين
كتاب چون كلام الله است اگر كسى معناى آن را هم نداند خواندنش ثواب و بركت
دارد . بايد تلاش كرد معنايش را ياد گرفته و به معارفش رسيد , اما خواندنش
نور است . اين كتابى نيست كه احدى مانند آن بتواند سخن بگويد . در فصاحت نهج
البلاغه را مى بينيم كه شهره آفاق است , ولى آن خطبه هاى بلند على بن ابيطالب
سلام الله عليه را كه انسان مى خواند اگر يك جمله قرآنى در خلال آن خطبه قرار
بگيرد , درخشش خاصى دارد . كلمات على بن ابيطالب را نمى شود در كنار قرآن
كريم قرار داد . وقتى انسان خطبه هايش