responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 136
فرمود : واحفظوا السنتكم , مواظب زبانتان باشيد , بعنوان ادب , چه در حالت روزه گرفتن و چه در حالت افطار در شب , براى آن است كه انسان را از مرحله آداب به مرحله اسرار برساند .

( و غضوا ابصاركم عمالا يحل النظر اليه ) . چشمهايتان را از چيزى كه نگاه به او حلال نيست , بپوشانيد . گاهى انسان مبتلا است كه نامحرمى را نگاه كند : النظرة سهم من سهام ابليس [18] , نگاه به نامحرم يك تيرى از تيرهاى شيطان است . يك وقت در اثر تمرين و تهذيب نفس از اين خطر رهائى پيدا كرد , اما بدش نمى آيد كه نامه ها و نوشته ها و اسرار ديگران را هم سرى بزند و ببيند , اين هم صحيح نيست . كسى حق ندارد نامه و اسرار ديگرى را نگاه كند . فرمودند در ماه مبارك رمضان چيزى كه نگاه به او حلال نيست , نظر نكنيد . نه تنها در روز كه روزه داريد , بلكه در اين ماه انجام ندهيد . چون جزء آداب اين ماه است .

( و تحننوا على ايتام الناس , كما يتحنن على ايتامكم ) . اگر علاقه مند هستيد كه بعد از مرگ شما با فرزندان شما با عاطفه رفتار كنند , شما هم نسبت به بازماندگان ديگران با عاطفه و چنين رفتار كنيد , مخصوصا به بازماندگان شهدا , آنها بيش از هر چيزى به مسئله عاطفه نيازمندند . اين عاطفه يك ملاطى است كه بنا روى اين ملاط استوار است . اين سنگ هاى سخت و آجرها و خشت ها با آن ملاط نرم مرتبط مى شوند و يك قصر محكمى ساخته مى شود . عاطفه مثل آن ملاط است , آن نرمشى است كه اين افراد و اين اعضاء را به هم مرتبط مى كند . خداوند تهديد فرمود : و ليخش الذين لو تركوا من خلفهم ذرية ضعافا خافوا عليهم فليتقوا الله و ليقولوا قولا سديدا [19] . نسبت به بازماندگان ديگران ستم نكنيد كه به بچه هاى شما همين ستم تحميل مى شود , و انسان بعد از مرگ از جريان خانوادگيش با خبر است . روزها اگر آزاد باشد سرى به منزل مى زند , مخصوصا هنگام ظهر تا ببيند بازماندگانشان مشغول نماز هستند يا خير . البته آنها كه فرصت بيشترى دارند هر


[18]بحار الانوار , ج 104 , ص 38 , من لايحضر , ج 4 , ص 11 .

[19]سوره نساء آيه 9 .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 136
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست