responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 135
دين غير از مرگ به لسان طب است . طب وقتى بدن كسى سرد شد مى گويد او مرد , اما دين انتقال از دنيا به برزخ را مرگ مى گويد . تا اين شخص وارد برزخ شود چه رنجها و فشارها كه تحمل نمى كند . همين ( يضربون وجوههم و ادبارهم) [15] همان حالت انتقالى به برزخ هست .

از امام باقر سلام الله عليه سؤال كردند [16] كه شهداى كربلاء در برابر آن همه تير چه احساسى داشتند ؟ فرمود : مثل اينكه شما با دو انگشتان خود گوشت يك انگشت ديگرتان را فشار بدهيد . چقدر درد مى آيد ؟ شهداى كربلا هم در برابر آن همه تيرها و خنجرها و نيزه ها و دشنه ها همين مقدار احساس داشتند . چون وقتى روح متوجه جاى ديگر باشد , دردى را احساس نمى كند . روح متوجه تن باشد درد را احساس مى كند . آن كه حواسش پيش بدن و است , خستگى و تشنگى و گرسنگى را بيشتر احساس مى كند و بيشتر رنج مى برد , و آن كه حواسش متوجه مولاى او است , خستگى و گرسنگى و تشنگى را احساس نمى كند . اصلا در ميدان جنگ هم همينطور است . در حال نماز كه خود نماز محراب و جنگ با شيطان است نيز همينطور است . آنها كه مشتاق لقاى حق اند , اگر قضا و قدر الهى نبود يك لحظه حاضر نبودند در دنيا بمانند . حيف آدم خوب كه در دنيا بماند .

در خطبه همام [17] على بن ابيطالب عليه السلام فرمود : متقين مشتاق رفتن به آن عالم اند . ريشه اين مطلب در همين حديث رسول خدا عليه آلاف التحية و الثناء است . حضرت فرمود : اين هاجزء اولياء الهى اند . معلوم مى شود آن كه به ولايت رسيد , به سر روزه رسيده است , اين كه مواظب زبانش هست , به ادب روزه رسيده است , و آن كه به احكام و آداب روزه مى پردازد , او بين راه است كه به باطن روزه راه پيدا كند . و اين كه حضرت در خطبه شعبانيه


[15]سوره انفال آيه 50 .

[16]معانى الاخبار , شيخ صدوق باب معنى الموت حديث 4 و 5 , بطور كلى راجع به موت مؤمن است .

[17]خطبه 193 , نهج البلاغه .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 135
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست