responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 137
روز سرى مى زنند , آنها كه آزادترند , امكانات بهترى دارند , هر روز سرى به منزل بازمانده مى زنند . آنها كه در بند هستند و گرفتارند هفته اى يكبار , و بعضى كه گرفتارى شان بيشتر است ماهى يكبار , و بعضى ديگر كه گرفتارى شان خيلى زياد است , سالى يكبار , بالاخره سرى به منزل ها مى زنند . اين طور نيست كه ارتباط بالكل قطع بشود( . و توبوا الى الله من ذنوبكم ) , از گناهانتان در اين ماه توبه كنيد كه اين هم جزء آداب اين ماه است .

( و ارفعوا اليه ايديكم بالدعاء فى اوقات صلواتكم ) . در هنگام نماز دستها را به دعاء برداريد كه اين دعاها مستجاب است و بهترين حال هم حالت نماز است , در نماز فرمودند دستتان را به دعاء برداريد .

انسان هر چه دعا را آهسته تر بخواند , ادب دعاء را بهتر رعايت كرده است , و سعى كند تنها براى خود دعا نكند , براى همه مسئلت كند , و چنين پيشنهاد ندهد كه خدايا به من اين يا آن را بده , بلكه بگويد به من خير بده , حالا هر چه هست .

در بسيارى از موارد است كه انسان با يك شتاب و فشار پيشنهاد مى دهد و از خدا اين متاع يا آن را مى خواهد , در حالى كه خطر او در همان چيزى است كه او مى طلبد [20] . ربنا آتنا فى الدنيا حسنة و فى الاخرة حسنه [21] ادب دعاء را به ما مى آموزاند . خدايا به ما در دنيا خير و حسنه بده ما نمى دانيم خير ما در چيست . بسيارى از افراد بودند كه خيال مى كردند كه خيرشان در داشتن مال است در حالى كه در همان راه به هلاكت رسيدند . انسان از خدا خير بخواهد , خدا ممكن است مؤمن را از نظر مالى ضعيف كند ولى هرگز آبروى مؤمن را نمى ريزد .

در حديث معصوم ( ع ) آمده است كه مؤمن از نظر مالى ضعيف مى شود , اما آبرومند است . ندارى و ضعف مالى ننگ نيست [21] خزى و بى آبروئى بد است .


[20] و عسى ان تحبوا شيئا و هو شر لكم .

[21]سوره بقره آيه 201 .

نام کتاب : اسرار عبادات نویسنده : جوادی آملی، عبدالله    جلد : 1  صفحه : 137
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست