شما را مى برد و ديگرى را جاى شما مى آورد . روى اين تهديد و تعليم قرآن كريم به
ما دعاء آموختند . فرمودند در شبهاى ماه مبارك رمضان بگوئيد خدايا تو كه دينت
را حفظ مى كنى آن توفيق را بده كه دين تو بدست من زنده بشود . اين را مى گويند
همت بلند . اين را مى گويند دست بخشنده . صاحب خانه را در دعاهاى اين ماه به
ما معرفى كردند .
هو يطعم و لا يطعم , يجير و لا يجار عليه [7] , يهلك ملوكا و يستخلف آخرين
[8] و امثال ذلك . بعد به ما گفتند شما مهمان يك همچو خدائى هستيد .
دعاهاى على بن ابيطالب سلام الله عليه كه نشانه روح بزرگوار آن حضرت است
براى آن است كه مهمان خدائى بود كه خدا را بخوبى شناخت . همان آثار و اوصاف
خدائى را از خدا طلب مى كند . بى نيازى را از خدا طلب مى كند . به خداى سبحان
عرض مى كند :
اللهم اجعل نفسى اول كريمه تنتزعها من كرائمى و اول وديعة ترتجعها من ودائع
نعمك
[9] . خدايا همه اين نعمت هائى را كه دادى از ما مى گيرى ولى اولين نعمتى
را كه از ما مى گيرى جانمان باشد . اينطور نباشد كه اعضاء و جوارح ما را اول از ما
بگيرى و ما محتاج فرزندانمان باشيم , آنگاه جان ما را بگيرى . آن زندگى ذليلانه
است . مشابه اين روح بزرگ منشى در ديگر دعاهاى ائمه عليهم السلام هست .
حضرت على ( ع ) و نيز امام سجاد ( ع ) عرض مى كنند :
اللهم صن وجهى باليسار و لا تبذل حساهى بالاقتار فاسترزق طالبى رزقك فافتتن
بحمد من اعطانى و بذم من منعنى و انت مع ذلك ولى الاعطاء و المنع [10] .
خدايا تمام روزى ها كه از دست تو است و بدست تو است , مرا بدون واسطه اين
و آن از روزى ات برخوردار كن اين چنين نباشد كه روزى ام بدست اين و آن باشد كه
از غير به من چيزى برسد و من ناچار بشوم غير را مدح كنم , در حالى كه از تو
است . و آن كه به من