و لا يطعم]( است انسانى مى باشد كه( يطعم و لا يطعم) است . اگر خداى سبحان
مى بخشد و نمى گيرد , انسان هم بايستى در اين ماه خوئى پيدا كند كه ببخشد و
نگيرد . چون هيچ دستى بهتر از دست بخشنده نيست , و هيچ دستى هم بدتر از دست
بگير نيست , خوى گدامنشى را خداوند ناپسند دارد و خوى بخشش را خدا مى پذيرد .
اگر كسى تلاش و كوشش كرد كه ديگران در كنار سفره او به بهشت بروند , اين يد
بخشنده دارد و اگر كسى تلاش كرد كه به بركت ديگران به بهشت برود اين دست
گيرنده دارد :
اليد العليا خير من اليد السفلى
[4] . اين از كلماتى است كه قبل از رسول خدا عليه آلاف التحية و الثناء كسى
نگفته است . دست بالائى بهتر از دست پائينى است . انسانى كه مى بخشد دستش
بالا است , وقتى مى گيرد دستش پائين است . در شبهاى ماه مبارك رمضان اين روح
بلند را به انسان مى آموزانند و مى گويند هر شب بگوئيد( خدايا تو كه دينت را
حفظ مى كنى و ممكن نيست دست از دينت بردارى آن توفيق را بده كه دين تو بدست
من زنده بشود ) . نه اينكه ديگران دين تو را زنده كنند , من كنار سفره دين
بنشينم . بگذار كه نماز و روزه بدست من و با خون من زنده بشود كه ديگران مهمان
من باشند , نه اينكه ديگران بجنگند و خون بدهند و دين را احياء كنند و من نماز
بخوانم و روزه بگيرم زيرا در آنوقت من مى شوم بگير :
و اجعلنى ممن تنتصر به لدينك و لا تستبدل لى غيرى[5] . خدايا چنين عوض نكن كه من را بدهى و ديگرى را جاى من بياورى . چون
اين تهديد را خداى سبحان كرد فرمود من از دينم حمايت مى كنم و دست از دينم بر
نمى دارم , شما نشد ديگرى :
ان تتولوا يستبدل قوما غيركم ثم لا يكونوا امتالكم
[6] . فرمود اين چنين نيست كه حالا اگر ديگران در برابر اسلام صف بستند
خداوند دست از اسلام بكشد . بطور يقين خدا دينش را حفظ مى كند حال اگر حفظ دين
با شما نشد , با ديگرى شما اگر خلوص را از دست داديد
[4]فى وصايا رسول الله لمعاذ بن جبل . ارشاد القلوب , ديلمى , باب هيجدهم .